اقدامات ناکافی دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ یاهو، با نزدیک شدن به فصل پاییز بار دیگر معضل تشدید آلودگی هوای شهرها و راهکارهای مقابله با آن مطرح می گردد. هرچند راهکارهای مقابله با آلودگی هوا سال ها است که در قانون هوای پاک معین شده است اما به آن توجه کافی نشده است.

اقدامات ناکافی دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ یاهو، قانون هوای پاک با هدف کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن در 25 تیرماه 1396 به تصویب مجلس رسید و از سوی رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد. این قانون براساس 34 ماده 21 دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و...را مکلف نموده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی نمایند اما پس از گذشت چهار سال از ابلاغ این قانون بسیاری از دستگاه ها نه تنها اقدامی برای برطرف آلودگی هوا انجام نداده اند بلکه قدم هایی علیه قانون هوای پاک برداشته اند.

داریوش گل علیزاده- معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست- در یک برنامه رادیویی گفت: شرایط آلودگی هوا از دهه 70 در کشور نگران نماینده تر شده است. هرچند اقداماتی برای مبارزه با آلودگی هوا از جمله ارتقای سوخت و استاندارد خودروها صورت گرفته اما سرعت انجام این اقدامات به ویژه در پاییز و زمستان متناسب با سرعت انتشار آلودگی ها نبوده است.

او اظهار کرد: متاسفانه نتوانستیم بر اساس برنامه ریزی ها و اقداماتی که از قبل معین نموده بودیم، حرکت کنیم و حداکثر کاری که توانسته ایم در 10 سال گذشته انجام دهیم، کنترل سرعت آلودگی هوا بوده است.

طی چهار سالی که از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک می گذرد، نقدها زیادی به عملکرد دستگاه های مختلف در اجرای مواد این قانون بعلاوه سازمان حفاظت محیط زیست به اسم ناظر بر اجرای این قانون شده است؛ از مخالفت شورای شهر تهران با نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس ها و به تعویق انداختن ارتقای استاندارد خودروها به وسیله خودروسازان تا سرعت پایین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ابطال آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه همگی در آلودگی هوا و تشدید آن به ویژه در کلانشهر تهران موثر بوده اند.

در این میان یکی از طرح هایی که به منظور کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اجرا شده ، طرح ترافیک و ممنوعیت ورود خودروها به مرکز شهر بوده است. گل علیزاده طرح ممنوعیت ورود خودروها به مرکز شهر و اجرای طرح ترافیک را ایده درستی توصیف می نماید و می گوید: متاسفانه این طرح به درستی اجرا نشد زیرا افراد می توانند با پرداخت هزینه، امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را پیدا نمایند این در حالیست که ایده طرح ترافیک در راستای جلوگیری از ورود خودرو به محدوده طرح و کاهش آلودگی هوا بوده است.

محمد حسین بازگیر - کارشناس محیط زیست- اما پیش تر به وبلاگ یاهو گفته بود که خودروهای فرسوده زیادی در شهرها به ویژه شهر تهران در حال تردد هستند که براساس قانون هوای پاک، شهرداری، وزارت کشور و سایر دستگاه های ذی ربط موظف شده اند برای تردد خودروهای آلاینده و از رده خارج شده سیستمی را طراحی نمایند تا هم آلودگی هوا کاهش پیدا کند و هم جوابگوی خدماتی که شهر به آن احتیاج دارد باشد، اما آنچه در عمل رخ داد تنها اعمال طرح ترافیک بوده است که به تنهایی نمی تواند باعث کنترل آلودگی هوا گردد.

عباس محمدی - فعال محیط زیست- هم از منظردیگری به موضوع آلودگی هوا پرداخت و ضمن بیان اینکه مواد مضر دوده و سرب در چند سال اخیر در هوای تهران کاهش پیدا نموده اند، گفت: موضوع محیط زیست و به طور معین آلودگی هوا یک موضوع اجتماعی است. دستگاه های مختلفی که در ایران تصمیم گیرنده هستند ،موضوع محیط زیست و آلودگی هوا را از جنبه سیاسی نگاه می نمایند زیرا تصمیم گیران این حوزه افرادی سیاسی هستند.

وی با اشاره به جلساتی که برای مقابله با آلودگی هوا برگزار می گردد، توضیح داد: همه کسانی که در این جلسات و کارگروه ها حاضر می شوند زبان یکدیگر را می فهمند و اساسا آن ها به خوبی ریشه مسائل را می دانند اما با این حال بنا به دلایلی هیچگاه جلسات نتایج مطلوبی ندارد.

این فعال محیط زیست در یک برنامه رادیویی به نقش تحریم ها در آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: سال گذشته در یکی از جلسات یکی از مدیران ایران خودرو اظهار داشت برای کاهش آلودگی هوا از یک دستگاه در اگزوز خودروها استفاده خواهد نمود اما به علت تحریم ها امکان واردات این دستگاه وجود نداشت. مدیر ایران خودرو ساخت دستگاه را به سازندگان داخلی سپرد اما آن ها هم از پس کار برنیامدن بنابراین ریشه مسائل بسیار زیاد و گسترده است و با چند جلسه امکان برطرف آن ها نیست.

بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک مقرر شد که خودروسازان با توجه به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست فراوریات خود را مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو 5 نمایند بعلاوه بر اساس یکی از مواد آیین نامه اجرایی این قانون که در سال 97 به وسیله هیئت وزیران تصویب شد، شماره گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو 5 منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودرو دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است اما نه تنها این مواد از قانون هوای پاک به درستی اجرا نشد بلکه به علت مانع تراشی های خودروسازان اجرای ماده 4 از قانون هوای پاک به تعویق افتاد و تا سال 99 هم تعدادی از خودروها بر اساس مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت هیات دولت، برخلاف قانون هوای پاک با استاندارد یورو 4 شماره گذاری شدند.

ناگفته نماند در روزهای پایانی خردادماه سال 98، نمایندگان مجلس در مصوبه ای ضمن ممنوع کردن تردد وسایل نقلیه فرسوده موتوری در کلانشهرها، تکالیفی را برای فراورینمایندگان و واردنمایندگان خودرو و موتورسیکلت جهت اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معین کردند. محمد مهدی میرزایی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم - در آن موقع با تاکید بر اینکه مصوبات تازه مجلس در راستای مواد 2 و 8 قانون هوای پاک است که هر دو به تعویق افتاده است، گفته بود که براساس مصوبات تازه مجلس، خودروسازان و موتورسیکلت سازان موظف شده اند در ازای فراوری هر چهار دستگاه تازه یک خودرو یا موتور فرسوده اسقاط نمایند اما یک ماه بعد یعنی مردادماه همان سال قوانین مربوط به خروج موتورسیکلت های فرسوده و فراوری موتورسیکلت های برقی بدون آنالیز در کمیسیون های تخصصی و تنها با درخواست موتورسیکلت سازان در دولت به مدت یک سال به عقب افتاد.

بعلاوه از رده خارج کردن و اسقاط خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی هم یکی دیگر از راهکارهای قید شده در قانون هوای پاک برای مقابله با آلودگی هوا بود اما آیین نامه اجرایی این ماده مهم که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود در تیر ماه سال 99 بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد و پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد که ملاک اسقاط خودروهای فرسوده، معاینه فنی باشد و در آیین نامه تازه این ماده از قانون هوای پاک - ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است. با این حال هرچند معاینه فنی براساس قانون هوای پاک اجباری است اما همیشه نقدها و ایرادات زیادی به نظارت و ارتکاب تخلف در آن وارد می گردد.

به گزارش وبلاگ یاهو ضروری است عزمی جدی برای اجرای دقیق قانون هوای پاک به وجود آید و به درستی بر اجرای آن نظارت و با متخلفان برخورد گردد تا مانند سال های قبل در روزهای سرد تشدید آلودگی هوا نفس کشیدن را برایمان سخت نکند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اقدامات ناکافی دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات ناکافی دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید