فرسودگی 85 درصدی ناوگان اتوبوسرانی مرکز
به گزارش وبلاگ یاهو، تهران (پانا) - کلانشهر تهران دارای 6 هزار اتوبوس شهری است که هم اکنون بیش از 85 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده به شمار می رود و این فرسودگی باعث شده تا اتوبوس ها سهم بالایی در آلودگی هوای مرکز داشته باشند.
بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا در گفت وگو با پانا درباره تکلیف خودروهای فرسوده در قانون هوای پاک اظهار کرد: طبق آیین نامه تازه قانون هوای پاک هر وسیله نقلیه ای که دو بار پیاپی نتواند معاینه فنی اخذ کند، فرسوده محسوب می گردد. در قانون هوای پاک دفعات معاینه فنی و الزام برای اخذ معاینه فنی بر اساس سن خودرو معین شده است یعنی اگر خودرویی به سن 15 سال برسد بعد از آن باید سالانه دو بار، برگه معاینه فنی بگیرد و پس از پنج سال بعد، چهار بار در سال باید معاینه فنی اخذ کند، چون حساسیت بیشتر است و آلایندگی خودرو از حد مجاز تجاوز می نماید.
این کارشناس حوزه آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اکنون شاخص فرسودگی خودروها در آیین نامه تازه هوای پاک، معاینه فنی خودروهای نقلیه است، اعلام نمود: شاخص درستی است به شرط اینکه سیستم معاینه فنی به درستی کار کند.
وی درباره نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مساوی با نوسازی است مخصوصا در حمل و نقل عمومی. شهرداری تهران اعلام می نماید که همین الان تعداد اتوبوس ها کم است و نمی توان اتوبوسی را از رده خارج کرد در حالی که جایگزین کردن خودروها احتیاج به از رده خارج شدن خودروها دارد اما آیا منابع اقتصادی برای این موضوع تخصیص داده شده است؟
اشجعی با بیان اینکه بیش از 85 درصد ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد فرسوده است، اضافه کرد: از سال 96 که قانون هوای پاک ابلاغ شده است کمتر از هزار دستگاه اتوبوس در کل کشور خریداری شده است در حالی که شهر تهران به تنهایی بیش از 5 هزار اتوبوس فرسوده دارد. یعنی اگر با فرایند فعلی نوسازی انجام گردد، شاید ده ها سال طول بکشد که ناوگان فعلی نوسازی گردد و بعد از 10 سال هم خودروهایی که خریداری شده، فرسوده می شوند و در سیکل فرسودگی قرار می گیرند. بنابراین نمی توان نوسازی را به طور کامل انجام داد و این آمار نشان می دهد که بودجه ای برای نوسازی تخصیص داده نشده است.
دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلایندگی منابع متحرک از جمله اتوبوس های شهری نیز گفت: در این بخش در شهر تهران 83 درصد آلاینده های گازی مربوط به منابع متحرک می گردد و مابقی منابع ساکن است اما آنچه اهمیت دارد آلایندگی 6 ماه دوم سال است که بیشتر ذرات معلق است و 60 درصد منابع آلاینده مربوط به منابع متحرک و 40 درصد به جای مانده مربوط به منابع ساکن است.
وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی بیشترین سهم آلایندگی در هوای شهر تهران را دارند، گفت: در شهر تهران مجموعا 33 درصد سهم آلایندگی مربوط به خودروهای دیزلی است. مجموع صنایع تهران و حومه 18 درصد سهم دارند. سپس خودروهای سواری هستند که 14 درصد سهم دارند و بعد از آن نیروگاه ها با 12 درصد و موتورسیکلت ها هم سهم 10 درصدی دارند.
منبع: خبرگزاری پانا