ببینید ، واکنش به پرسه حشرات در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش وبلاگ یاهو، یک کارشناس آثار هنری با اشاره به جولان حشرات موذی در یکی از آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران، دلیل ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و بازسازی و بازسازی موزه و ورود ابزارآلات تاسیسات و جابه جایی آثار موزه دانست.

ببینید ، واکنش به پرسه حشرات در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش وبلاگ یاهو، انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر جولان حشرات موذی بر روی یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر در حالی است که رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن ابراز تاسف از بروز چنین اتفاقی، خبر از پیگیری در این زمینه داد.

نمایشگاه نو موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان مینیمالیسم و کانسپچوال آرت که به واسطه نمایش آثاری که پس از دهه ها دوباره به نمایش گذاشته شده اند، بازخوردهایی در سطح بین المللی پیدا نموده است، حالا با حاشیه ای به نام هجوم حشرات به بعضی آثار همراه شده است.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، دهه ها در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران که یکی از غنی ترین موزه های هنری جهانست، نگهداری شده است. در این نمایشگاه بیش از 130 اثر از 34 هنرمند معاصر غربی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از این آثار از شاهکارهای بی بدیل هنر مینیمالیستی و مفهومی قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده آمریکا و اروپا است.

در پی انتشار این خبر سعید فلاح فر، کارشناس آثار هنری با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خود، حادث شدن اتفاق موصوف را ناگوار خواند و دلیل ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و بازسازی و بازسازی موزه هنرهای معاصر و ورود ابرازآلات تأسیسات و جابه جایی آثار موزه اعلام کرد.

او با بیان اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر مشاهده جولان حشرات موذی در یکی از قاب های به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر باعث ایجاد نگرانی و اعتراض اهالی فرهنگ و هنر شده است، گفت: احتمال می رود حشرات دیده شده از کاغذ و پارچه نیز تغذیه نمایند.

  • تصاویر عجیب پرسه حشرات در آثار گران قیمت موزه هنرهای معاصر تهران! | واکنش مدیر موزه؛ خیلی نگرانیم

فلاح فر با اشاره به اظهارات رئیس موزه هنرهای معاصر مبنی بر اینکه آثار موجود هیچگونه آسیبی از حیث وجود این حشرات ندیده اند و جای هیچ نگرانی نیست، اعلام کرد: چگونگی تکثیر و انتشار این حشرات با آنالیز ساده و اظهارت زودهنگام میسر نیست و احتیاج به ارزیابی بیشتر و مداقه مقتضی در این باره دارد.

این کارشناس آثار هنری ادامه داد: نکته مهم این است که این حشرات در طول دوره های چند ماهه تکثیر شده و انتشار پیدا می نمایند که در واقع این مطلب دال بر این است که اتفاق روی داده خلق الساعه نبوده و برای آسیب شناسی دقیق تر احتیاج به آنالیز های بیشترتر و دوره زمانی افزون تری است.

مطابق با صحبت های او، احتمالا پیدایش و تکثیر این حشرات به دوران سکوت و بازسازی و بازسازی موزه هنرهای معاصر برمی گردد که در پی آن گنجینه های موجود در موزه مورد جابه جایی قرار گرفته و ابزارهای نوی جهت بازسازی بازسازی نیز وارد مکان موزه شد.

فلاح فر با تاکید بر این موضوع که در طول دوره انجام فرآیند بازسازی و بازسازی موزه هنر معاصر، فعل قرینه که در حقیقت شامل جابه جایی آثار و ورود ابزار نو به موزه می گردد به صورت کامل و علمی انجام نگرفته است، اعلام کرد: وجود دستگاه های تاسیسات شامل بیل و کلنگ و حتی مصالح مورد احتیاج و نیز جابه جایی آثار مربوطه همگی ایجادنماینده زمینه لازم برای ورود حشرات موذی و پیدایش آنان بوده است.

این کارشناس آثار هنری شرح داد: در حقیقت دیده شدن یک حشره موذی در مکان این چنینی به منزله اخطار و هشداری در راستای چگونگی نگه داری و پایش آثار موجود در موزه است که جهت برطرف این مشکل باید الزاما مطالعات گسترده تر با استفاده از ظرفیت دانش روز جهان و استانداردهای موجود در این حوزه با تکیه بر تخصص و تبحر کارشناسان مرتبط انجام گردد.

او با تاکید بر اینکه آسیب دیدگی ناشی از حمله حشرات موذی به آثار نمایشگاهی تنها به جویدگی و خوردگی آنان خلاصه نمی گردد، گفت: باید در نظر داشت که ورود هرگونه خدشه به اعتبار و اعتماد عموم جامعه به موزه هنرهای معاصر، بزرگ ترین آسیب تلخی است که یک مکان فرهنگی تاریخی می تواند با آن روبه رو گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، واکنش به پرسه حشرات در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، واکنش به پرسه حشرات در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید