سبزی خوردن شامل چه سبزی هایی می گردد؟ همراه عکس

به گزارش وبلاگ یاهو، سبزی خوردن یکی از آن چاشنی های ایرانی ست که حسابی اشتهای آدم را باز می نماید و سفره ها را رنگین و خوش آب ورنگ می سازد؛ از نان و پنیر گرفته تا کباب. سبزی خوردن فقط در ایران محبوبیت ندارد، بلکه در آذربایجان و ارمنستان هم از گیاهان تازه و سبزیجات خام هنگام صرف غذا استفاده می گردد.

سبزی خوردن شامل چه سبزی هایی می گردد؟ همراه عکس

اما هنوز خیلی ها وقتی به سبزی فروشی می فرایند گیج می شوند که بالاخره سبزی خوردن، شامل کدام سبزی ها می گردد. اصلا فرق جعفری و گشنیز چیست؟ این دو که خیلی شبیه هم اند. بعضی هایمان هم فقط یاد گرفته ایم بگوییم تره اش را کمتر بگذار جناب سبزی فروش! در این مقاله یک بار برای همواره انواع سبزی خوردن با نام و عکس را یاد می گیرید و می فهمید که این چاشنی مجذوب نماینده، چه فوایدی برای بدن دارد.

ریحان

ریحان یکی از اصلی ترین انواع سبزی خوردن است و به قول معروف، سبزی خوردن بدون ریحان، سبزی خوردن نمی گردد! این گیاه با داشتن عطر و بوی بی نظیرش، یکی از گیاهان شناخته شده و محبوب در سراسر دنیا است. ریحان که غالبا در آشپزی مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، بومی هند و آسیا و بعلاوه بخش هایی از آفریقاست. گفته می گردد روغن و عصاره های آن، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد.

طبق تحقیقات اجرا شده معین شد که ریحان، استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد، عملکرد مغز را بالا می برد و قادر است بی خوابی ناشی از اضطراب را بهبود ببخشد. علاوه بر این، ریحان بعضی از مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین K و بعلاوه طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های مورد احتیاج بدن را تامین می نماید. پس این دفعه در سبزی خوردن، اول از همه در پی ریحان ها باشید!

تره

شاید در سبزی خوردن، تره مظلوم ترین سبزی به شمار آید و خیلی ها از طعم تند آن خوششان نیاید! تره جزو گیاهان خانواده پیاز یا آلیاسه است، اما طعم آن نسبت به سایر اعضای این خانواده ملایم تر است. تره بومی قاره اروپا، آسیا و آمریکای شمالی ست. این گیاه سبزی خوردن در زمان امپراطوری روم به عنوان دارو مصرف می شد. فواید تره تا حد زیادی شبیه به سیر است؛ در نتیجه می تواند یک ماده غذایی عالی برای بدن باشد.

خاصیت ضد باکتریایی تره از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش نظیر ابتلا به باکتری سالمونلا و حصبه جلوگیری می نماید و بعلاوه جذب غذا به وسیله روده را بهبود می بخشد. آلیسین موجود در تره در کاهش کلسترول بد (LDL)مؤثر است و در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی-عروقی را پایین می آورد.

مصرف تره می تواند به تقویت سیستم ایمنی یاری کند، زیرا حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C است. علاوه بر این، ویتامین K موجود در تره در بهبود سلامت استخوان ها و جلوگیری از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و آرتریت (التهاب مفاصل) موثر است.

نعنا

نعنا یکی از پرفایده ترین سبزی ها در سبزی خوردن محسوب می گردد. در طول تاریخ، از گونه های مختلف گیاه نعنا برای مصارف پزشکی استفاده شده است. انواع مختلف نعنا طیف وسیعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی را داراست و در کاهش علایم مربوط به اختلال سندرم روده تحریک پذیر موثر است. نعنا یک نوع آنتی اکسیدان و ترکیب ضد التهابی به نام اسیدرزماریک دارد که بر کنترل و کاهش شدت بیماری آسم تاثیر قابل توجهی می گذارد.

نعنا حاوی منتول (جوهر نعنا) است. این ماده ضدعفونی نماینده معطر می تواند مجاری تنفسی افراد مبتلا به سرماخوردگی را باز کند. علاوه بر این، این گیاه مهم سبزی خوردن حاوی مواد مغذی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فیبر، ویتامین ث و آهن بوده و سرشار از ویتامین A است. ویتامین آ محلول در چربی ست و برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی در شب بسیار موثر واقع می گردد.

جعفری

در انواع سبزی خوردن، جعفری و گشنیز از نظر ظاهر بسیار شبیه هم اند؛ اما جعفری دندانه های کمتری نسبت به گشنیز دارد. جعفری گیاهی گلدار و بومی منطقه ها مدیترانه ای ست. طی سالیان متمادی از جعفری برای درمان مشکلاتی مانند فشار خون بالا، آلرژی و بیماری های التهابی استفاده می کردند.

این گیاه سرشار از ویتامین، به خصوص ویتامین K است که در انعقاد خون و سلامت استخوان ها موثر است. جعفری بعلاوه منبعی عالی از ویتامین های K و C است و مواد مغذی مهمی با خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

این گیاه معطر دارای آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید است. مطالعات نشان می دهند رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها می توانند خطر ابتلا به بیمار ی هایی از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهند. ویتامین ث موجود در جعفری هم دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی ست و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر بیماری ها ایفا می نماید.

تربچه

تربچه، سبزی قرمز خوش رنگ سبزی خوردن، حاوی مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مغذی ست که می تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت داشته باشد. انواع مختلفی از تربچه وجود دارد، از جمله تربچه سیاه، تربچه دایکون، ترب کوهی و تربچه گرد.

فولات موجود در تربچه گلبول های سفید و قرمز خون را در مغز استخوان سنتز می نماید. این سبزی حاوی پتاسیم است که وظیفه تنظیم و حفظ تعادل مایعات بدن را بر عهده دارد. بعلاوه، کلسیم در بهبود سلامت قلب و عملکرد کل سیستم عصبی تاثیر گذار است.

از دیگر ویتامین های موجود در تربچه می توان به ویتامین ب 6 و ث اشاره نمود. ویتامین ث در کلاژن سازی و تقویت رگ های خونی نقش موثری دارد. ویتامین ب 6 که با نام پیریدوکسین هم شناخته می گردد، یک ویتامین محلول در آب است که برای واکنش های آنزیمی بی شماری در بدن، از جمله متابولیسم، مورد احتیاج است.

پیازچه

پیازچه مانند تره فرنگی و سیر عضوی از خانواده آلیوم (Allium) به شمار می رود و عمدتا در منطقه ها مختلف اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت می گردد. پیازچه اغلب برای طعم دادن به غذاها و خوراک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

یک قاشق غذاخوری پیازچه، کمتر از 3 کالری دارد و اغلب از کربوهیدرات (فیبر) و پروتئین تشکیل شده است. از جمله مواد معدنی و ویتامین های موجود در پیازچه می توان به کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ث و فولات اشاره نمود.

به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ث، پیازچه در سبزی خوردن می تواند عوارض ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد. به علاوه، در طب سنتی از پیازچه برای ازبین بردن نفخ معده، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان کم خونی استفاده می شد. کوئرستین و ویتامین K دو مورد از آنتی اکسیدان هایی هستند که در پیازچه یافت می شوند.

مطالعات دانشگاه مریلند حاکی از آن است که کوئرستین و سایر فلاونوئیدها دارای خواص ضد سرطانی هستند و افراد را در برابر ابتلا به سرطان هایی نظیر سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، آندومتر و بعلاوه سرطان ریه محافظت می نمایند. در انواع سبزی خوردن، پیازچه حاوی کاروتن، زاکزانتین و لوتئین است که در پیشگیری از سرطان ریه و دهان موثر است.

فواید سبزی خوردن

پس از شناختن انواع سبزی خوردن با نام و عکس، ضروری است که نگاهی کلی به فواید انواع سبزی خوردن داشته باشیم. به صورت خلاصه می توان بعضی از فواید سبزی خوردن را این گونه برشمرد:

  • درمان بیماری های گوارشی
  • کاهش احتمال مبتلاشدن به بیماری های قلبی
  • تقویت سیستم امنیتی
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • تقویت بینایی
  • درمان کم خونی
  • بهبود سیستم عصبی

نتیجه گیری

مصرف سبزیجات تازه با توجه به فواید بی شماری که برای سلامتی دارند، از گذشته در بین مردم ملل مختلف مرسوم بوده است. ایرانیان هم از این قاعده مستثنا نیستند. به عنوان مثال، سبزی خوردن یک نوع غذای جانبی ست که در کنار بیشتر غذاهای سنتی ایرانی مصرف می گردد و در دوچندان کردن طعم و مواد مغذی سایر وعده های غذایی، تاثیر بسزایی دارد.

سبزی خوردن شامل سبزیجات متنوعی ست که هر کدام تأثیر خاص خود را روی بدن می گذارند و با توجه به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها، می توانند در جلوگیری از بروز انواع بیماری ها موثر باشند. حال که انواع سبزی خوردن با نام و عکس را آموختید، بیشتر در مصرف انواع سبزی خوردن بکوشید.

منبع: اسنپ مارکت

به "سبزی خوردن شامل چه سبزی هایی می گردد؟ همراه عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی خوردن شامل چه سبزی هایی می گردد؟ همراه عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید