شیرین کننده های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می رسانند

به گزارش وبلاگ یاهو به نقل از خبرگزاری مهر، این مطالعه که به وسیله تیمی در کالج پزشکی ویسکانسین در ایالات متحده انجام شد، دو جایگزین قند یعنی آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز که به عنوان شیرین کننده های غیرمغذی نیز شناخته می شوند و طعم شیرینی با کالری کم یا بدون کالری ارائه می دهند را مورد آنالیز قرار دادند.

شیرین کننده های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می رسانند

این شیرین نماینده ها عملکرد پروتئینی را که نقش حیاتی در سم زدایی کبد و متابولیسم بعضی داروها ایفا می نماید، مختل می نمایند.

لورا دانر، عضو تیم تحقیق، گفت: بسیاری از مردم نمی دانند که این شیرین نماینده ها در انواع سبک یا بدون قند ماست ها و غذاهای میان وعده و حتی در محصولات غیرغذایی مانند داروهای مایع و بعضی لوازم آرایشی یافت می گردد.

در این مطالعه، تیم دریافت که آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز فعالیت پی-گلیکوپروتئین (PGP) را که به عنوان پروتئین 1 مقاومت چند دارویی (MDR1) نیز شناخته می گردد، مهار می نمایند. PGP بخشی از خانواده حامل ها است که برای پاکسازی بدن از سموم، داروها و متابولیت های دارو با هم کار می نمایند.

جدیدترین مطالب

­جشنوارۀ سنگ تراشی در کانادا

آهنگساز افسانه ای از سینما خداحافظی می نماید

نفرین قهرمان جام جهانی فوتبال!

افسردگی پس از زایمان برای پدران هم رخ می دهد!

به گفته دانر: ما مشاهده کردیم که شیرین نماینده ها بر فعالیت PGP در سلول های کبد در غلظت هایی بسیار پایین تر از حداکثر حد مجاز توصیه شده، تأثیر می گذارند.

آزمایش ها بعلاوه نشان داد که شیرین نماینده ها فعالیت حمل و نقل را تحریک می نمایند و احتمالاً به PGP متصل می شوند و بنابراین با داروها و متابولیت های آنها، لیپیدهای با زنجیره کوتاه و اسیدهای صفراوی رقابت می نمایند و مانع انتقال آن ها می شوند.

اگرچه محققان هشدار می دهند که این مطالعه مقدماتی است و احتیاج به تایید در مطالعات پیش بالینی و بالینی دارد، یافته ها نشان می دهد که شیرین نماینده های غیرمغذی ممکن است برای افرادی که از داروهایی استفاده می نمایند که از PGP به عنوان یک انتقال دهنده اولیه سم زدایی استفاده می نمایند، مشکل ساز باشد که شامل داروهای ضد افسردگی خاص، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون است.

دانر می گوید: اگر مطالعات آینده تأیید کند که شیرین نماینده های غیرمغذی فرآیند سم زدایی بدن را مختل می نمایند، آنالیز تداخلات بالقوه و مشخص سطوح ایمن مصرف برای گروه های در معرض خطر لازم است.

منبع: خبرکانادا

به "شیرین کننده های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می رسانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرین کننده های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می رسانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید