کرم ضد آفتاب چگونه کار می نماید؟

به گزارش وبلاگ یاهو، فیلتر های معدنی یا شیمیایی در برابر دو نوع اشعه ماوراء بنفش از ما محافظت به عمل می آورند.

کرم ضد آفتاب چگونه کار می نماید؟

به گزارش وبلاگ یاهو به نقل از اکونومیست، سرطان پوست شایع ترین سرطان در آمریکاست و در حال افزایش می باشد. یک ارزیابی نشان می دهد که 20 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود از آن رنج می برند. این مشکل یک مسئله دنیای است. عامل خطر اصلی برای سرطان پوست قرار گرفتن در معرض تجمعی اشعه ماوراء بنفش (UV) در طول چندین دهه است.

موج گرمایی که در هفته گذشته آمریکا، چین و اروپا را سوزانده است در حال افزایش می باشد و سهم فزاینده ای از جمعیت دنیا در معرض دمای بسیار بالا و خطرناکی قرار دارند. گرمای شدید استفاده از کرم ضد آفتاب را ضروری تر ساخته است. کِرِم ضد آفتاب چگونه کار می نماید و از چه مقدار اهمیتی برخوردار است؟

کرم ضد آفتاب یک اختراع نسبتا مدرن است. فرانتس گریتر شیمیدان سوئیسی یکی از اولین فرمول ها را در سال 1946 میلادی پس از آفتاب سوختگی در هنگام کوه نوردی ساخت. در دهه 1940 میلادی استراحت در زیر نور خورشید رایج شد و هم چنین روغن های برنزه نماینده و ضد آفتاب ها نیز محبوب شده بودند. همزمان که نتایج مطالعات خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را نشان داد تقاضا برای محصولات محافظت نماینده افزایش یافت. در سال 1962 میلادی گریتر یک رتبه بندی فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) را بر اساس تقریبا مدت زمانی که به طول می انجامد تا پوست در معرض آفتاب پس از استفاده از یک محصول خاص در مقایسه با پوست محافظت نشده قرمز گردد (اگرچه در عمل زمان برای میزبان فرق دارد) ایجاد نمود. فرمول اصلی گریتر دارای SPF تنها 2.1 بود.

کرم های ضد آفتاب حاوی فیلتر های فرابنفش هستند که اشعه های فرابنفش را جذب یا منعکس می نمایند تا کم تر به پوست برخورد نمایند. ترکیب بسیاری از فرمول های کرم ضد آفتاب از دی اکسید تیتانیوم، پودر سفید رنگی که به عنوان فیلتر استفاده می گردد گرفته شده است. در حال حاضر ضد آفتاب های شیمیایی نیز وجود دارند که اغلب شفاف هستند هر چند چرب تر می باشند. در اغلب آن ضد آفتاب ها از مواد شیمیایی از جمله اکسی بنزون و آووبنزون استفاده شده است. فرمول های مدرن معمولا در برابر دو نوع اشعه ماوراء بنفش از فرد محافظت می نمایند. شدیدترین اشعه ها که با نام UV-B شناخته می شوند باعث آفتاب سوختگی و تاول می شوند و در دما های بالاتر سرطان زا هستند. این اشعه ها هستند که رتبه بندی SPF به آن اشاره دارد.

بیش تر فرمول ها در برابر اشعه UV-A نیز محافظت می نمایند. این طول موج های کوتاه تر می توانند از پنجره ها و پوشش ابر عبور نموده و عمیق تر به پوست نفوذ نمایند و رادیکال های آزاد را آزاد نمایند مولکول های نامتعادلی که به روش های غیرقابل پیش بینی واکنش نشان می دهند و به DNA سلول آسیب می رسانند (و باعث ایجاد چین و چروک می شوند) و ممکن است در ایجاد سرطان نیز نقش داشته باشند اگرچه علم هنوز پاسخی قطعی برای آن نیافته است.

بچه ها، افراد با پوست روشن تر و افراد دارای کک و مک بر روی پوست بیش تر از سایرین در برابر اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیر هستند. کک و مک اغلب نشانه ای از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است: یاری و مک ها به علت تجمع ملانین در پوست ایجاد می شوند، زیرا بدن سعی می نماید از خود محافظت کند.

رنگدانه های پوست محافظت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی ایجاد می نمایند: در سال 2018 میلادی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا یک آژانس دولتی که در زمینه مراقبت های بهداشتی مشاوره ارائه می دهد دریافت که افراد سفید پوست 25 برابر بیش تر از سیاه پوستان در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند (اگرچه این خطرات برای هر دو گروه قابل توجه بود).

اگر کرم ضد آفتاب به مقدار خیلی استفاده گردد برای همه بی فایده است. پزشکان استفاده از این محصول را به مقدار دو انگشت روی صورت و گردن و یک قاشق چای خوری برای هر اندام توصیه می نمایند. در طول روز، چربی طبیعی پوست و عرق سد فیلم ضد آفتاب را می شنمایند که کاربرد و احیای مجدد آن را ضروری می سازد.

علیرغم نوآوری و ابتکار عمل های موجود در دنیای گرم، کرم ضد آفتاب به تنهایی محافظت کافی را ارائه نمی نماید. شهروندان کشور های خنک تر ممکن است احتیاج داشته باشند با اجتناب از در معرض گرمای ظهر قرار گرفتن از رویه حاکم بر گرم ترین کشور های دنیا پیروی نمایند.

منبع: فرارو

به "کرم ضد آفتاب چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم ضد آفتاب چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید