چاه های تل آب یا طلا؟

به گزارش وبلاگ یاهو، در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا واقع شده است. در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستایی نظر گردشگران را به خود جلب می کند. پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد.

چاه های تل آب یا طلا؟

مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه هایی حفر نموده اند. تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها راهنمایی می نماید و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتاً سالم و خنک در آن باقی می ماند.

در بالای چاه های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد، اما بیش از همه بادگیرهای خانه های روستای لافت در دو جبهه خیره نماینده است. این آثار ازنظر فناوری تهویه هوا در نقاط گرمسیری در نوع خود بی نظیرند.

در گذشته برخی به غلط و به علت ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق می نمایند درحالی که صحیح آن تلا ترکیبی از دو کلمه تل و او = TAL EAU تل آب و ((او)) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی) است.

امروزه تعداد این چاه ها بیش از 50 الى 60 حلقه است که بیشتر آن ها آب دارند مگر اینکه از گل ولای انباشته شده و باید لاى روبى شوند. چندین درخت کهور کهن، ساقه هاى پیچ در پیچ و گره خورده و قطور خود را درون سنگ فرو برده اند تا ریشه شان را به آب برسانند.

مردم منطقه این چاه هاى آب و درختان را مقدس مى شمارند و در کنار چاه ها و زیر سایه درختان قربانى مى نمایند و بر شاخه هاى کهن ترین درخت با پارچه هاى سبز دخیل بسته اند. مردم بومى معتقدند که این درخت ها حافظ و نگهبان آب چاه ها هستند و سرسبزى آن ها نشان دهنده وجود آب شیرین در محل است. آب شیرین و زلال در سفره زیرزمینى و در سنگ شیست جریان دارد که در گودى ها تا 10 متر و در بلندى هاى در عمق بیشترى به آب رسیده اند. مردم معتقدند که در قدیم تعداد چاه ها 366 حلقه (طبق روزهاى سال کبیسه) بوده و در هر روز از سال، درپوش یکی از آن ها را باز و از آن استفاده می کردند.

برای بازدید از این پدیده زیبا با تور قشم وبلاگ یاهو همراه شوید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ یاهو

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "چاه های تل آب یا طلا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه های تل آب یا طلا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید