کجا گورخر ببینیم؟

به گزارش وبلاگ یاهو، گورخر یکی از اصلی ترین حیوانات گردشگری حیات وحش است که گردشگران بسیاری مایلند تا آن را از نزدیک مشاهده نمایند. با خبرنگاران همراه باشید.

کجا گورخر ببینیم؟

گورخر حیوانی است که بومی آفریقا محسوب می گردد و سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای مشاهده این حیوان از نزدیک به آفریقا سفر می نمایند. گورخرها از نظر گونه های حیوانی بسیار به اسب ها و الاغ ها نزدیک هستند و در کنار یکدیگر در یک خانواده از چهارپایان قرار می گیرند.

همان طور که حتما آگاه هستید، شاخص ترین ویژگی گورخرها در حیات وحش، طرح خاص پوستشان است. گورخرها پوست سفیدی دارند که روی آن خطوط سیاه یا قهوه ای دیده می گردد.

نکته بسیار جالبی که در خصوص شکل ظاهری و رنگ پوست گورخرها وجود دارد این است که این چهارپایان در زیر پوست سفید خود پوستی سیاه رنگ دارند!

گورخرها گونه های متفاوتی دارند که هرگونه از آن ها طرح خاص بدن خود را دارد. تفاوت طرح روی پوست گورخرها با تغییر در طول خطوط، ضخامت خطوط و افقی یا عمودی بودن خطوط میسر شده است. برخی از گونه های گورخرها، سایه روشن های قهوه ای رنگ بین خطوط سیاه رنگ بدنشان دارند.

در خصوص شکل ظاهری و طرح منحصربه فرد گورخرها چندین نظریه و یک نکته وجود دارد. نکته این است که طرح خاص و شکل ظاهری پوست گورخرها در طبیعت دقیقا مانند ضد آفتاب عمل می نماید و پوست جانور را از خطرات تدریجی خورشید در امان نگه می دارد. از جمله مهم ترین نظریه هایی که در خصوص طرح خاص پوست گورخرها موجود است می توان به این فرضیه اشاره نمود که پوست گورخرها نقش استتاری هم دارد؛ بدین صورت که اگر تعدادی گورخر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تشخیص تعداد دقیق گورخرها برای یک شکارچی بسیار مشکل خواهد شد و این احتمال وجود دارد که شکارچی از شکار خود صرف نظر کند.

از دیگر مزایای طرح پوست گورخرها می توان به این مسئله اشاره نمود که طرح پوست این چهارپایان حشرات موذی و عامل انگل و بیماری را از آن ها دور می نماید چرا که این حشرات تمایل ندارند تا به سمت رنگ های سیاه و سفید و طرح پوست گورخرها نزدیک شوند.

نکته بسیار جالب در خصوص طرح پوست گورخرها این است که دقیقا همچون اثر انگشت در انسان ها، گورخرها طرح پوست منحصربه فرد خود را دارند و به یاری طرح پوست می توان آن ها را شناسایی کرد! سنگین ترین گونه گورخرها بین 350 تا 450 کیلوگرم وزن دارد. این گونه از گورخرها بدنی عضلانی دارند. گورخرها گیاهخوار هستند و از علف تغذیه می نمایند. این جانوران برای رسیدن و یافتن غذا مسافت های بسیار زیادی را سفر می نمایند و در کنار علف از برگ و شاخه درختان نیز تغذیه می نمایند.

عادت های رفتاری و طبیعی گورخرها بسته به نوع گونه آن ها فرق دارد. برخی از گونه های گورخرها زندگی گروهی دارند و بسیار اجتماعی هستند در حالی که برخی دیگر از گونه ها به صورت گروهی زندگی نمی نمایند و بسیار منزوی تر هستند. از طرفی دیگر داشتن یا نداشتن قلمرو نیز بسته به نوع گونه گورخرها بسیار فرق دارد. گورخرها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از روش های مختلفی استفاده می نمایند. به عنوان مثال حالت های مختلف چشم یا نشان دادن دندان ها هر یک معنای متفاوتی برای گورخرها دارد. از سویی دیگر این چهارپایان با فراوری صداهای متنوع نیز با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند.

شکارچیان گورخرها در حیات وحش غالبا شیرها، پلنگ ها، چیتاها و کفتارها محسوب می شوند. هنگامی که خطر گورخرها را تهدید کند، اگر گورخرها زندگی گروهی داشته باشند، به سرعت یکدیگر را از خطر آگاه می سازند سپس به صورت زیگزاگ می دوند. برخی مواقع هم حالت دفاعی در گورخرها مشاهده شده است. گورخرها بسیار قدرتمند هستند و لگدهایی که به شکارچی می زنند گاهی اوقات صدمات جدی ای را برای شکارچی به وجود می آورد.

هر کدام از گونه های گورخرها شرایط بقای خاص خود را دارد و طیف شرایط بقای گورخرها بسیار گسترده است به طوری که یکی از گونه های گورخرها شرایط بقای معمولی دارد، گونه ای دیگر آسیب پذیر است و گونه ای هم در خطر انقراض است! جمعیت گورخرها به نسبت گونه بسیار فرق دارد. گونه هایی از گورخرها شرایط زندگی و جمعیتی متعادل تری دارند اما برخی از گونه ها فرایند منفی رشد جمعیتی را پیش گرفته اند که این مسئله ممکن است به منقرض شدن گونه ختم گردد.

گورخرها تنها در آفریقا یافت می شوند و سافاری های زیادی برای تماشا این جانوران از نزدیک در آفریقا وجود دارد. هر کدام از گونه های گورخرها مکان زندگی خاص خود را دارد. برخی از گونه ها در علفزارها و محیط های پست تر زندگی می نمایند؛ برخی دیگر در محیط های جنگلی و جنگل های بارانی زندگی می نمایند و گونه ای دیگر در ارتفاعات و کوه ها زندگی می نمایند. به طور کلی برای مشاهده گورخرها از نزدیک باید به آفریقا سفر کرد و در آنجا شانس مشاهده گورخرها از نزدیک در حیات وحش کار چندان مسئله ای نخواهد بود.

نظر شما در خصوص گورخرها چیست؟ آیا مایل به تماشا این حیوانات از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با وبلاگ یاهو در میان بگذارید.

منبع: کجارو / livescience.com

به "کجا گورخر ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا گورخر ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید