7 قدم موثر در پاک کردن لکه روغن

به گزارش وبلاگ یاهو، تا به حال برایتان پیش آمده است که برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس خود، به دردسر افتاده باشید؟ لکه روغن، معمولا خیلی ناگهانی لباس عزیز شما را هدف قرار می دهد و آن را از شکل و قیافه می اندازد. این اتفاق باعث می گردد فکر کنید آن لباس، دیگر به هیچ دردی جز فرو رفتن در سطل آشغال نمی خورد؛ اما این گونه نیست. برطرف لکه روغن روی لباس امکان پذیر است.

7 قدم موثر در پاک کردن لکه روغن

راهکارهایی وجود دارد که با یاری آن ها، تمیز کردن لکه روغن از لباس به راحتی آب خوردن می گردد. البته برای پاک کردن لکه روغن به طور کامل، باید در زمان مناسب و در مکان مناسب باشید؛ منظور از زمان مناسب این است که همان ابتدا که لباس شما لک شد، متوجه آن شوید و سریع دست به کار شوید.

مکان مناسب هم مکانی ست که در آن به مواد پاک نماینده ای که در مقاله گفته می گردد دسترسی داشته باشید؛ اما حتی اگر مدت زمان زیادی هم از لک شدن لباس گذشته باشد، می توان تا حدودی از شر لکه راحت شد. اگر تمایل دارید نحوه پاک کردن لکه روغن از روی لباس را یاد بگیرید و لباس ها را پس از لک شدن، در سطل آشغال نیندازید، این مقاله را بادقت بخوانید.

7 قدم برای برطرف لکه روغن روی لباس

در این بخش در نظر داریم 7 قدمی را که باید در جهت تمیزکردن لکه روغن از لباس بردارید، با شما درمیان بگذاریم. این 7 قدم، مانند چوب جادو عمل می نمایند. گویی چوب را بالا آورده اید، اجی مجی لاترجی خوانده اید و بعد ناگهان، لکه برای همواره ناپدید شده است!

1. قدم اول، آماده سازی ابزار تمیزکاری

برای برطرف لکه روغن از روی لباس، به ابزاری نیاز دارید. با استفاده از این ابزار، می توانید کار خود را به راحتی انجام دهید. این ابزار عبارت اند از:

  • مسواک
  • جوش شیرین
  • مایع ظرف شویی
  • مایع ازبین برنده لکه
  • دستمال کاغذی سفید
  • ماشین لباسشویی

پس از تهیه و آماده سازی این ابزار، وقت آن است که به تمیز کردن لکه روغن از لباس بپردازید.

2. قدم دوم، پاک کردن لکه روغن

قبل از هرکاری، با یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز، روغن روی لباس را پاک کنید. توجه داشته باشید که فشار بیش از حد، ممکن است لکه را بیشتر روی لباس شما پخش کند. پس به آرامی و بدون فشار زیاد، به پاک کردن لکه روغن بپردازید.

3. قدم سوم، استفاده از جوش شیرین

در قدم سوم از تمیز کردن لکه روغن از لباس، باید لکه را با جوش شیرین بپوشانید. در این مرحله، باید یک لایه ضخیم از جوش شیرین را روی لکه بریزید تا کل لکه را بپوشاند. سپس اجازه دهید حدود نیم ساعت تا 1 ساعت روی لکه بماند.

4. قدم چهارم، تمیزکردن جوش شیرین

اکنون محل لکه را که با جوش شیرین پوشانده شده است، با یک مسواک تمیز کنید. جوش شیرین که روغن را به خود جذب نموده است، آغاز به جمع شدن می نماید. اگر لکه سخت و به اصطلاح نرو است، ممکن است مجبور شوید این مرحله را یک بار دیگر هم تکرار کنید.

5. قدم پنجم، پوشاندن لکه با مایع ظرفشویی

در پنجمین قدم برای از بین بردن لکه روغن روی لباس، باید مایع ظرفشویی را وارد کار کنید. محل مورد نظر را با یک لایه نازک مایع ظرفشویی بپوشانید. مایع ظرفشویی را به آرامی با انگشتان خود روی لکه بمالید. اگر مایع جذب پارچه شد، مایع بیشتری اضافه کنید و پاک کردن لکه روغن را ادامه دهید.

6. قدم ششم، دنبال کردن دستورالعمل های مراقبت

مرحله ششم، مرحله استفاده از ماشین لباسشویی ست. این کار به طور کامل به برطرف لکه روغن از روی لباس می پردازد. اما نکته مهمی که وجود دارد، چک کردن دستورالعمل های مراقبت از لباس است. قبل از آن که لباس را در ماشین بگذارید، دستورالعمل را بخوانید و از چگونگی نحوه شستشوی آن آگاه شوید.

سپس لباس را در ماشین بگذارید و از یک شوینده مخصوص لکه بری بهره ببرید. پس از شستشو، لباس ها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.

7. قدم هفتم، رهایی

حال که در 6 مرحله نفس گیر به جنگ با لکه پرداختید، مرحله آخر، مرحله رهایی شماست. در این مرحله، لباس را از ماشین درآورید و از برطرف لکه های چربی روی لباس کیف کنید. اگر بعد از شستشو، لکه همچنان وجود داشت، یکبار دیگر مراحل بالا را تکرار کنید. اگر بعد از تکرار، باز هم لکه وجود داشت، بهتر است آن را به یک خشکشویی حرفه ای بسپارید و خیال خود را راحت کنید.

چنا ن چه لباس را از خشکشویی گرفتید و باز هم لکه را مشاهده کردید، باید 3 قدم بردارید. به خانه بروید، در سطل آشغال را باز کنید و لباس را یک راست در سطل پرتاب کنید. می دانیم که ناراحت نماینده است، اما به هرحال یک سرانجام تلخ، بهتر از یک تلخی بی سرانجام است!

پاک کردن لکه روغن با روش های متفاوت

7 قدمی که در بالا شرح دادیم، از متداول ترین و برترین روش های برطرف لکه روغن روی لباس هستند؛ اما روش های دیگری هم برای تمیز کردن لکه روغن از لباس وجود دارند. در ادامه بعضی از این روش ها را با هم آنالیز می کنیم.

· استفاده از گچ برای پاک کردن لکه روغن

گچ می تواند روغن را از لباس بیرون بکشد. این عمل یاری بزرگی به برطرف لکه روغن روی لباس می نماید. استفاده از گچ برای ازبین بردن لکه های بزرگ توصیه نمی گردد. بهتر است این روش را برای پاک کردن لکه روغنی که کوچک است بهره ببرید. برای این منظور، ابتدا محلی را که لک شده است، با دستمال پاک کنید.

سپس کل محل را با گچ بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا جذب گچ گردد. حال لباس خود را بشویید.

· استفاده از سرکه برای پاک کردن لکه روغن

برای برطرف لکه روغن از روی لباس با این روش، میزانی مساوی از آب و سرکه سفید را ترکیب کنید. یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته کنید. با استفاده از این پارچه، به پاک کردن لکه روغن بپردازید.

· استفاده از پودر بچه برای پاک کردن لکه روغن

میزانی پودر بچه را روی قسمت لکه دار پارچه بمالید. اجازه دهید 4-5 ساعت بماند و جذب چربی گردد. سپس با یاری مسواک، پودر را پاک کنید. این روش یکی دیگر از راه های تمیزکردن لکه روغن از لباس است.

· استفاده از نمک برای پاک کردن لکه روغن

نمک و الکل را به نسبت 1/4 مخلوط کنید. آن را با شدت روی لکه روغن بمالید. این کار هم به پاک کردن لکه روغن یاری می نماید.

· استفاده از نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه روغن

یک پارچه نرم بردارید. میزانی نشاسته ذرت روی آن بپاشید. حال، آن را روی لکه روغن بمالید و منتظر برطرف لکه روغن روی لباس باشید.

· استفاده از اسپری مو برای پاک کردن لکه روغن

برای برطرف لکه روغن روی لباس با استفاده از اسپری مو، میزانی اسپری مو را مستقیما روی لکه های روغن بپاشید. سپس پارچه را بشویید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک گردد. این کار، به پاک کردن لکه روغن یاری محسوسی می نماید.

· استفاده از ژل آلوئه ورا برای پاک کردن لکه روغن

برای پاک کردن لکه روغن با ژل آلوئه ورا، ابتدا لکه را با آب خیس کنید. سپس ژل را روی لکه بمالید. پس از آن که لکه را کاملا با ژل پاک کردید، لباس را در هوای آزاد بگذارید تا خشک گردد.

· استفاده از شامپو برای پاک کردن لکه روغن

میزان کمی شامپوی سر را روی لکه بریزید. آن را بمالید و سپس شستشو دهید. این کار به تمیز کردن لکه روغن از لباس یاری می نماید.

· استفاده از خمیردندان برای پاک کردن لکه روغن

خمیردندان، لکه های روغن و چربی را از روی لباس پاک می نماید. برای برطرف لکه روغن روی لباس با این روش، یک برس یا مسواک را به خمیردندان آغشته کنید، حال مسواک را به آرامی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید.

پاک کردن لکه از لباس سفید

برای پاک کردن لکه از لباس سفید، می توانید از هرکدام از روش های بالا بهره ببرید؛ اما روش متداول، استفاده از جوش شیرین است. ابتدا لکه را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید به مدت 1 روز کامل در همان شرایط بماند. پس از گذشت 1 روز، جوش شیرین را با محلول آب و سرکه اسپری کنید.

اگر این کار جواب نداد و لکه به قوت خود باقی ماند، بهتر است پاک کردن لکه روغن از لباس سفید خود را به خشکشویی بسپارید.

پاک کردن لکه روغن از روی شلوار جین

تمیز کردن لکه روغن از لباس جین، ممکن است سخت به نظر برسد. هنگامی که لکه ای روغنی روی شلوار جین شما می افتد، احتمالا پیش خود فکر می کنید که این لکه دیگر تا همواره ماندگار است. اما این گونه نیست. برطرف لکه روغن روی لباس جین هم امکان پذیر است. برای این منظور، موارد زیر را انجام دهید.

  • در همان ابتدا به آرامی، لکه را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. این کار به ازبین بردن روغن اضافی دور لکه و برطرف لکه روغن از روی لباس یاری می نماید.
  • روی لکه را با بیکینگ پودر بپوشانید. شلوار جین خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و حداقل 1 ساعت آن را به حال خود رها کنید. (در صورت عدم وجود بیکینگ پودر، از نشاسته ذرت برای تمیز کردن لکه روغن از لباس بهره ببرید.)
  • بیکینگ پودر را با یک قلم مو پاک کنید.
  • از یک اسپری مو یاری بگیرید و لکه را با اسپری خیس کنید؛ سپس آن را مدتی به حال خود رها کنید.
  • حال شلوار جین خود را همراه با مواد شوینده، در ماشین لباسشویی بگذارید. می توانید کمی سرکه هم به ماشین لباسشویی اضافه کنید. این کار به برطرف لکه روغن روی لباس یاری بزرگی می نماید.
  • شلوار خود را در هوای آزاد بگذارید تا خشک گردد.
  • پس از خشک شدن شلوار جین، ناحیه لکه دار را خوب آنالیز کنید. اگر متوجه شدید اثری از لکه باقی ست، کل این فرایند را برای پاک کردن لکه روغن، دوباره تکرار کنید.

خلاصه ای از راهکارهای پاک کردن لکه روغن

در این مقاله خواندیم که برای پاک کردن لکه روغن، بهتر است ابتدا ابزار کار را آماده و سپس محل مورد نظر را با دستمال پاک کنیم. روی محل، جوش شیرین بمالیم، بگذاریم بماند و بعد آن را پاک کنیم. از مایع ظرفشویی روی لکه استفاده کنیم. لباس را طبق دستورالعمل هایی که دارد درون ماشین لباسشویی بگذاریم و از شر لکه رها شویم.

درضمن راهکارهای دیگری را هم به طور خلاصه با هم آنالیز کردیم. سپس به این نتیجه رسیدیم که اگر لکه روی لباس شما، آن قدر چغر و بدبدن بود که با هیچ کدام از این روش ها ناپدید نشد، باید برطرف لکه روغن روی لباس خود را به یک خشکشویی حرفه ای بسپارید. در نهایت ممکن است حتی بعد از سپردن به خشکشویی هم، لکه همچنان به قوت خود به جای مانده باشد.

در این صورت، راه جناب سعدی را پیشه کنید و با تکرار ذکر حیف باشد بر چنان تن پیرهن، لباس خود را در سطل آشغال بیندازید!

منبع: اسنپ مارکت

به "7 قدم موثر در پاک کردن لکه روغن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 قدم موثر در پاک کردن لکه روغن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید