اینجا زیبایی حرف اول و آخر را می زند!

به گزارش وبلاگ یاهو، سرزمین آبشارهای بلند، ییلاقات شگفت انگیز در دامنه جنگل های سبز، رودخانه های پرخروش در کنار غارهایی که هر کدام تابلوی زیبای طبیعت را کامل نموده اند و راز عجیب شنبه بازاری که تاریخچه این سرزمین را تکمیل کرد و به آن هویت بخشید؛ اینجا را ماسال می گویند، با 2 رود در میانه 2 شهر.

اینجا زیبایی حرف اول و آخر را می زند!

وبلاگ یاهو: شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. بام سبز گیلان هنوز زیر پای ویلاسازها و دلال ها نیفتاده و همچنان زیبایی و آرامش خود را حفظ نموده است. ماسال، دیاری تماشای و مرتفع در استان گیلان است که بیش از 70 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

ماسال، در قدیم رودکنار نامیده می شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است. وجود همین شنبه بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن نخست از بی تم به شاندرمن و سپس از آنجا به ماسال انتقال یافتند. وجود رودخانه در میانه شهرستان ماسال، زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است. رودهای خالکایی ماسال و رود مرغک شاندرمن، رودخانه های مهم شهرستان ماسال به شمار می رود. رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع و 3150 متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از طی 40 کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می نماید. این رودخانه ها، از قابلیت کایاک سواری هم برخوردارند و پارک ساحلی ماسال هم محل مناسبی برای اتراق گردشگران در کنار رودخانه خالکایی است.

شهر آبشارهای بلند

اگر گذرتان به ماسال افتاد، حتماً از آبشارهای آن هم تماشا کنید. آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه و بعلاوه غارهایی همانند غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال که تمام زیبایی های غارهای گیلان را در خود جمع نموده اند.

بزرگترین دیواره سنگی

دیواره سنگی اسبه ریسه ماسال دارای یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که می تواند مسابقات بزرگ ملی، منطقه ای و حتی جهانی در آن برگزار شود. این دیواره سنگی، نه تنها فرصت سنگ نوردی را به حرفه ای های این ورزش می دهد، بلکه امکان کایاک سواری را هم در اختیار قایقران هایی قرار می دهد که دوست دارند در رودخانه خروشان پایین صخره ورزش نمایند.

یادمان میرزا کوچک

میرزا کوچک خان جنگلی در ارتفاعات ماسال بر اثر کولاک درگذشت. او در حالی که ارتفاعات آلاله پشته را به عنوان منطقه امن در نظر گرفته و قصد گذر از این منطقه و رسیدن به خلخال را داشت، بر اثر کولاک و یخبندان به شهادت رسید. در این محل، سنگ یادبود میرزا نصب شده است و شما برای تماشا آن باید به 45 کیلومتری مرکز شهر ماسال بروید.

تماشای های ماسال

گویی به بهشت پا گذاشته اید! ماسال و شاندرمن آنقدر آرامش دارد که برای تسکین هر روحیه ای، معجزه می نماید. از هیاهوی شهر باید دور شد و به جنگل و کوهستان و طبیعت بکر شاندرمن پا گذاشت.

شهر زیبا و کوهستانی ماسال و بخش شاندرمن دارای منظرههای دلنشین بسیاری است. از آن جمله می توان به منطقه جنگلی تاسکو، ییلاقات خوش آب و هوا و بقاع متبرکه متعدد این منطقه اشاره نمود.

پهناورترین روستای استان گیلان به نام سیاهمرد هم در شاندرمن واقع شده است، روستایی بسیار زیبا و تماشای با همان بافت بی بدیل روستاهای گیلان.

غارهای شاندرمن

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آنها غار آویشو است که در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا و بین منطقه های همانند تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب واقع شده است. غار شگفت انگیز آویشو که در جنوب غربی شهر شاندرمن واقع شده، از بزرگترین غارهای استان گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

تماشا قندیل های حیرت انگیز و هفت آبشار این غار برای بازدیدنمایندگان بسیار مجذوب کننده است. تا به امروز بیش از دو کیلومتر از ژرفای غار آویشو که طویل ترین غار استان گیلان محسوب می شود، به وسیله غارنوردان و کوهنوردان محلی کشف شده است. بر اساس پژوهش های زمین شناسان، قدمت غار آویشو به حدود 75 میلیون سال قبل بازمی شود.

آدینه بازار شاندرمن

بازارهای محلی گیلان جزیی از فرهنگ این مردمان است که گردشگران زیادی را جذب خود می نماید. هم به خاطر آنکه قدم زدن در این بازارها، جاذبه های تماشای زیادی دارد و هم اینکه گردشگران می توانند مایحتاج روزانه خود را تهیه نمایند. یکی از ویژگی های شهرهای گیلان، ارتباط تنگاتنگ آنان با پس کرانه های روستایی و حوزه های نفوذ آنها است. از این رو، بازارهای دائمی شهرهای گیلان متناسب با سلیقه مشتریان آراسته شده اند. نکته قابل توجه اینکه بسیاری از فروشندگان این بازارها، زنان هستند و در میان محصولاتشان می توان سبزی های تازه، صنایع دستی و تخم مرغ های محلی تازه را مشاهده کرد.

در شاندرمن هم بازار محلی روزهای آدینه برپا می شود و می توانید سبزی و میوه های تازه و بعلاوه انواع ماهی ها و البته صنایع دستی بومی مانند وسایلی که با نی ساخته می شود و بافته های محلی و سایر مواد مصرفی را از آنها تهیه کرد.

چطور برویم؟

در مسیر اتوبانی تهران به رشت بعد از فاصله گرفتن از رودبار به منطقه امامزاده هاشم در 35 کیلومتری رشت می رسید. چند کیلومتر بعد از این مکان، تابلویی در سمت راست جاده، شما را در جاده نسبتاً تازه تأسیس فومن قرار می دهد؛ جاده ای کم و بیش باریک و دوطرفه، اما بسیار زیبا و چشم نواز که یکی از برترین و جالب ترین موزه های کشور را با نام موزه روستایی سراوان در خود جای داده است. پس از طی چند کیلومتر، جاده تازه تأسیس به میدانی ختم می شود که سمت راست آن به رشت، مسیر مستقیم به ماسال و رضوانشهر و سمت چپ به فومن و کلوچه های داغ و خوشمزه آن ختم می شود. تابلوهای راهنما، شما را به جاده ای راهنمایی می نمایند که در نهایت به سمت اسالم و تالش می رسد و ماسال و در پس آن ییلاق های ماسال را در سمت چپ خود جای داده است. باید بدانید که ییلاق های بسیاری دور تا دور ماسال قرار گرفته اند و به همین دلیل ماسال را شهر ییلاقی می نامند.

بام سبز ماسال

اگر گذارتان به ماسال افتاد، حتماً سری هم به بام سبز این شهر بزنید که منظره زیبای ماسال را به شما نشان می دهد. این مجموعه در یک کیلومتری شهر واقع شده است و یکی از بی نظیرترین منطقه ها گردشگری استان است که علاوه بر جلگه شهر ماسال، بخش هایی از شهرستان های صومعه سرا و بندرانزلی را هم به شما نشان خواهد داد.

اماکن زیارتی

ماسال، بقعه های زیارتی فراوانی دارد که سادگی شان تماشای است. بقعه آقا سیدمهرعلی و آقا سیدرضا علی پسران امام موسی کاظمع در روستای زیبا و زیارتی شالماء در 12 کیلومتری شهر ماسال، بقعه چسلی واقع در روستای چسلی در فاصله 14 کیلومتری مرکز شهر، بقعه میرباقر واقع در روستای وردم، بقعه سید ابوجعفر واقع در روستای درخانه، بقعه صفی الدین صفوی واقع در روستای میرمحله، بقعه ابوجعفر واقع در روستای گیله سرا، بقعه سیدابوالقاسم بی موسی بن جعفرع واقع در روستای سراکه، بقعه آقا سیدرضا واقع در روستای دلیجان شاندرمن، بقعه امامزاده شفیع شاندرمن واقع در 7 کیلومتری بازار آدینه و بقعه آقا سیدابراهیم واقع در روستای قران از جمله اماکن زیارتی ماسال هستند.

مسیر دسترسی

فاصله شاندرمن تا رشت 50 کیلومتر به سمت شمال غربی است. برای رفتن به غار آویشو نیز باید از رشت به سمت ماسال و سپس به سمت شاندرمن بروید و از روستاهای سیاهمرد، چالسرا و سپس از کنار بقعه درویش شاه امیر شاندرمن گذر کنید. این مسیر را می توان با خودرو طی کرد که حدود 35 کیلومتر از شاندرمن فاصله دارد.

کجا بمانیم؟

دهکده ییلاقی اولسبلنگاه از ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال هستند. این ییلاق در مسیر راه ییلاق به خلخال واقع شده و از دو تالار میهمان پذیر برخوردار است که در تمام فصول سال آماده سرویس دهی به گردشگران است.

منبع: توریسم آنلاین

به "اینجا زیبایی حرف اول و آخر را می زند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا زیبایی حرف اول و آخر را می زند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید