تنگه رازیانه؛ اثری ملی که محل دفن اموات شد

به گزارش وبلاگ یاهو، خبرنگاران-گروه استان ها-رمضان نوری: استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران به دلیل وجود طبیعتی بکر، درختان فراوان و آثار گردشگری خارق العاده به عروس زاگرس در کشور شهرت دارد که دراین بین آثاری طبیعی مثل تنگه رازیانه در شهرستان بدره به عنوان اثری طبیعی ملی، یکی از شاهکارهای طبیعی و زمین شناسی است که ویژگی ها خاصی دارد.

تنگه رازیانه؛ اثری ملی که محل دفن اموات شد

تنگه رازیانه در 70 کیلومتری راستا شهر ایلام به سمت شهرستان بدره قرار گرفته است و یکی از مناطق ژئوتوریسم استان بوده و طبیعت بی نظیری دارد، این اثر طبیعی شامل 75 هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال 1388 به عنوان اثر طبیعی-ملی ثبت شده و این موضوع آن را در طبقه دوم سازمان بین المللی IUCN قرار داده است.

تنگه رازیانه درهٔ باریک و ژرفی است که در منطقه ای سرسبز واقع شده و در درون این تنگه نیز رودی روان است. برخورداری از منابع و قابلیت های گردشگری، اکو توریسم، ارزش مطالعاتی و پژوهشی و...از قابلیت های این اثر مهم است.

دره عمیق رازیانه

ویژگی ها منحصربه فرد طبیعی، وجود کوه های بلند در اطراف تنگه باعث شده هر هفته این محل میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط استان و خارج از استان باشد، این تنگه زیبا در ایام نوروز نیز میزبان هزاران مسافر است که از کنارش عبور می نمایند چراکه جاده ایلام -بدره دقیقاً از کنار تنگه عبور می نماید و بیشتر مسافران به محض دیدن طبیعت و دره زیبا رازیانه در این محل توقف می نمایند.

تنگه ای زیبا که قبرستان شد

تنگه رازیانه در حالی به عنوان یک اثر مهم ملی و طبیعی از جهات بسیار شناخته می گردد و گردشگران را نیز جذب می نماید که در این محل متأسفانه خبری از امکانات و زیرساخت های گردشگری نیست و تأسف برانگیزتر اینکه چند وقتی است در کنار این تنگه رازیانه یک قبرستان درست شده و محل دفت اموات شده است.

دفن اموات در ورودی تنگه

قرار دریافت قبرستان در نزدیکی تنگه رازیانه متأسفانه باعث دل زدگی گردشگران از منطقه شده چراکه در دقیقاً در ورودی تنگه آرامستان بناشده و در روزهای تعطیل خانواده ها کنار قبور در عزای عزیزان خود هستند، این صحنه ها اصلاً با گردشگری و تفریح و.... در تضاد است و همین مسئله هم باعث ناراحتی گردشگران و هم باعث ناراحتی خانواده ها داغ دیده می گردد.

علاوه بر تضاد گردشگری با آرامستان در یک اثر طبیعی، ازلحاظ قانونی ساخت این قبرستان غیرقانونی بوده چراکه این زمین ثبت ملی شده است.

رضا مرادی از گردشگران منطقه تنگه رازیانه دراین ارتباط به وبلاگ یاهو گفت: تنگه رازیانه یکی از مهم ترین مناطقی گردشگری استان ایلام است که مردم از شهرهای مختلف برای دیدن زیبایی ها این تنگه به این منطقه سفر می نمایند.

وی بیان داشت: واقعاً جای دل نشین و زیبایی است که روزهای تعطیل گذراندن را در این منطقه بسیار لذت بخش می نماید.

مردم در حال فاتحه خوانی

مرادی با اشاره به اینکه متأسفانه وجود قبرستان در همان کنار و ورودی تنگه رازیانه باعث می گردد گردشگران نتوانند زیاد راحت باشند و به تفریح بپردازند چراکه با دیدن خانواده ها در کنار قبرستان، باید به احترام اموات سکوت نمایند.

این گردشگر اضافه کرد: حس گردشگری در کنار یک اثر طبیعی باوجود قبرستان لذت بخش نیست و بسیاری از خانوارها دیگر به تنگه رازیانه برای گردشگری مراجعه نمی نمایند.

دفن اموات تنگه رازیانه را درخطر قرار داده است

هفته گذشته بود که موضوع وجود قبرستان در کنار تنگه رازیانه به کارگروه گردشگری استان رفت و عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه تنگه رازیانه یکی از آثار شاخص و کم نظیر گردشگری در استان محسوب می گردد، اضافه کرد: متأسفانه مدتی است بعضی افراد حریم این تنگه را به قبرستان تبدیل نموده و اموات خود را در آنجا دفن می نمایند.

مردم در حال گردش

وی اظهار کرد: تنگه رازیانه جزو بهترین مناطق گردشگری استان است و تبدیل شدن آن به قبرستان به وجهه گردشگری این منطقه ضربه خواهد زد و باید در این نشست در مورد این مسئله تصمیم گیری شده و از دفن اموات در این منطقه حائز اهمیت گردشگری و طبیعی استان جلوگیری گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: دفن اموات در حریم اثر طبیعی تنگه رازیانه در شهرستان به بدره این جاذبه گردشگری استان را در معرض خطر قرار داده است.

دفن اموات ممنوع است و موضوع به وسیله مراجع قضایی پیگیری می گردد

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام اضافه کرد: دفن اموات در این منطقه علاوه بر اینکه یکی از آثار گردشگری استان در حریم جاده نیز قرار گرفته است و به نوعی ساخت وساز در حریم راه نیز محسوب می گردد که ممنوع است.

وی اظهار کرد: به استناد قانون هرگونه ساخت وساز در حریم راه ها ممنوع است و ایجاد قبرستان در این منطقه مانع از اجرای طرح های راه سازی و توسعه راه می گردد.

وی تأکید کرد: باید کمیته ای متشکل از راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و با عضویت بخشداران سیوان و بدره تشکیل و به وسیله مراجع قضایی از دفن اموات در این منطقه جلوگیری گردد.

چالشی که تا بزرگ نشده باید حل گردد

با توجه به وجود قبرستانی که توسط اهالی روستاهای اطراف تنگه که تشکیل شده و روزبه روز بر تعداد قبرها اضافه نموده می گردد، باید برای جلوگیری از یک چالش بزرگ اجتماعی در آینده جلوگیری کرد.

متأسفانه این موارد در استان ایلام همواره به یک چالش بین مسئولان و مردم تبدیل شده چراکه موضوع در همان ابتدا حل نشده است، مثلاً زندگی مردم روستای سراب کلان بر روی شهر تاریخی سیروان که 30 سال است هنوز حل نشده است.

مسئله قبرستان در کنار تنگه رازیانه در همین چند وقت در حال جدی شدن است که در صورت جلوگیری از این کار، قطعاً این منطقه به قبرستان بزرگی تبدیل می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تنگه رازیانه؛ اثری ملی که محل دفن اموات شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه رازیانه؛ اثری ملی که محل دفن اموات شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید