فراوری ازن به روش جدید برای پاکسازی محیط های آلوده به ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ یاهو، جمعی از دانشجویان و محققان کشور در راستای یاری به پیشگیری از ویروس کرونا، پیروز به ساخت دستگاه مولد ازن با کارایی بالا و هزینه ساخت پایین شده اند.

فراوری ازن به روش جدید برای پاکسازی محیط های آلوده به ویروس کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ یاهو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، زینب رحمانی نوش آبادی عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان وسرپرست گروه تحقیقاتی این طرح در مورد مراحل ساخت و اجرای آن گفت: ازن به عنوان یک اکسنده قوی با آلودگی های اطراف خود پیوند نموده و ساختار مولکولی آنها را تجزیه و اکسید می نماید و از آنجا که ویروس های پوشیده از چربی نسبت به حلال های الی، اتر وازن حساس هستند، اختلال یا از بین رفتن لیپیدها منجر به اختلال یا از بین رفتن عفونت یا ویروس های دارای پوشش لیپیدی همچون هپاتیت ب، سرخک، اوریون، انفولانزا و کرونا ویروس می گردد.

روش جدید پاکسازی محیط های آلوده به کرونا

رحمانی اضافه کرد: از آنجا که تحقیقات روی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، دستگاه حاضر می تواند با فراوری گاز ازن از هوای محیط، به عنوان یک عامل کمکی قدرتمند در ضدعفونی کردن محیط آلوده به ویروس به کار رود و همچنین با انتشار ازن کنترل شده در محیط، در پاکسازی سطوح نیز موثر باشد.

وی با ذکر این نکته که روش به کار رفته در این محصول در مقایسه با روش های دیگر دارای شاخصه هایی چون پخش در همه جهت، عدم استفاده از مواد شیمیایی و سهولت در استفاده است، گفت: این دستگاه که در حال سپری کردن مراحل ثبت اختراع می باشد، از مکانیزم تخلیه الکتریکی با سد دی الکتریک برای فراوری اوزون استفاده می نماید.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان با بیان اینکه این دستگاه در توان 60 وات طراحی و ساخته شده که کم مصرف محسوب شده و احتیاجی به برق صنعتی ندارد، اضافه کرد: از آنجا که دستگاه مجهز به یک خنک کننده است می تواند با راندمان بالا برای استفاده طولانی مدت به کار رود.

رحمانی گفت: با توجه به شرایط کنونی از این دستگاه می توان برای ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی و اتوبوس های بین شهری، داخل قطار و هواپیما استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این دستگاه قادر به ضدعفونی و کاهش آلودگی و بارمیکروبی محیط های پرازدحام و پر تردد همچون بانک ها، پایانه های مسافربری و کاهش بو، باکتری، قارچ و ویروس در محیط بیمارستان بوده و این ظرفیت را دارد که با ارتقای دستگاه، از آن در مکان ها و کاربردهای حساس تر همچون ضدعفونی اتاق عمل، استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی و ضدعفونی ملحفه ها و البسه بیماران استفاده کنیم.

رحمانی اضافه کرد: همچنین با توجه به پایین بودن هزینه تمام شده دستگاه، وزن پایین آن و عدم احتیاج به قطعات و امکانات اضافی همچون کپسول اکسیژن و پمپ هوا، امکان تهیه آن برای افراد عادی جهت استفاده در منازل مسکونی، خودروهای شخصی و به خصوص داخل مطب ها فراهم شده، که خود از نقاط قوت کار صورت گرفته می باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراوری ازن به روش جدید برای پاکسازی محیط های آلوده به ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ازن به روش جدید برای پاکسازی محیط های آلوده به ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید