فروشگاه زنجیره ای ، مصوبه ای برای کوتاه کردن دست دلالان از شبکه فراوری تا توزیع
به گزارش وبلاگ یاهو، خبرنگاران - توسعه فروشگاه ها، مصرف کننده را با مشکل جدیدی روبرو نموده است، به این صورت که تخفیفات دروغین این فروشگاه ها هم مصرف کننده را متضرر می نماید و هم اصناف و خرده فروشان را، چراکه در شرایط کرونایی مردم رغبت بیشتری برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای دارند.
به گزارش وبلاگ یاهو، بنا بر مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت فراورینماینده از 27 آذر سال جاری به صورت آزمایشی روی چهار قلم کالای مصرفی و چهار قلم کالای سرمایه ای (مجموعاً هشت قلم کالا) درج می شود. نایب رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است با اجرای این طرح دست دلالان از شبکه فراوری تا توزیع کوتاه می شود. ضمن اینکه تخفیفات دروغین بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای نیز متوقف خواهد شد. البته این طرح باید سریعاً به همه کالا ها تسری یابد و نظارت روزانه هم صورت بگیرد.
سیستم توزیع در ایران فسادپذیر است. در یک دهه گذشته یک سر گرانی کالا های مصرفی و حتی لوازم خانگی به سیستم توزیع برمی شود و سر دیگر آن به کارخانجات فراوریی که عرضه را دستکاری می نمایند. کالایی که در کارخانه فراوری می شود براساس یک قانون نانوشته باید چند دست بچرخد تا به دست خرده فروش و مصرف نماینده برسد. از این رو همیشه انتقاداتی از این سیستم ناسالم وجود دارد. گرانی مرغ، تخم مرغ، شکر، برنج، محصولات بهداشتی و حتی لوازم خانگی همگی به علت غیرشفاف بودن قیمت فراورینماینده و دست به دست شدن کالا از سوی دلالان است. تبانی فراورینماینده و فروشگاه های زنجیره ای
در دولت دوم روحانی با توسعه فروشگاه های زنجیره ای از پنج فقره در سال 88 به هزار و 66 فقره تا انتها آذر 99 دولت کوشش کرد نظام توزیع را تغییر دهد تا شاید بساط دلالان جمع شود، اما توسعه این فروشگاه ها، مصرف نماینده را با مشکل نوی روبرو کرد. به این صورت که تخفیفات دروغین این فروشگاه ها هم مصرف نماینده را متضرر می کرد و هم اصناف و خرده فروشان را، چراکه در شرایط کرونایی مردم رغبت بیشتری برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای داشتند که هم تخفیف داشت و هم اینکه خریدشان را یکجا انجام می دادند یا سفارشات به در منزل ارسال می شد. امتیازاتی که خرده فروشان و سایر صنوف از آن بی بهره بودند، بگذریم از کلاه گشادی که این فروشگاه ها برسر مصرف نمایندگان می گذاشتند.
فروشگاه های زنجیره ای به علت ماهیتی که دارند، در صورت رعایت ضوابط و محاسبه سود منطقی و متعادل می توانند در تنظیم و تعدیل قیمت در بازار تأثیر قابل توجهی داشته باشند، اما بعضی با سودجویی و سوءاستفاده از اعتماد مردم کالایشان را تا 300درصد گران تر می فروشند. بعضاً مشاهده می شود که قیمت روی کالا با قیمتی که در فاکتور حتی با تخفیف درج می شود، گران تر است. به عبارت دیگر با مقایسه این دو قیمت می توان به اندازه گران فروشی این مجموعه های تجاری پی برد. گزارش های سازمان بازرسی از بعضی استان ها از جمله مازندران، حاکی از آن است که بعضی کالا های عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای درصد سود عمده و خرده فروشی مصوب کمیسیون هیئت عالی نظارت رعایت نمی شود و اعمال سود عامل و سود متعلقه به فروشگاه ها باعث افزایش قیمت کالا ها نسبت به نرخ بازار معمولی شده است. بعلاوه بعضی از این فروشگاه ها با فراورینمایندگان تبانی می نمایند، به این صورت که هم وزن کالا را کاهش می دهند و هم اینکه قیمت روی کالا را گران تر می زنند تا فروشگاه راحت تر بتواند تخفیفات 10 تا 30 درصدی اش را اعمال کند. هزینه تمام شده شفاف می شود
اکنون دولت سیزدهم تصمیم گرفته است تا برای واقعی شدن قیمت کالا ها سیستم توزیع را سامان دهد. از این رو به گفته وزیر صمت به زودی اجرای پروژه درج قیمت تأمین نماینده شروع و با اجرای آن سازوکار هایی شفاف برای مردم و بازرسان ایجاد می شود. بنا بر مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت فراورینماینده از روز شنبه 27 آذر سال جاری به صورت آزمایشی روی چهار قلم کالای مصرفی و چهار قلم کالای سرمایه ای (مجموعاً هشت قلم کالا) درج خواهد شد. براین اساس، چهار قلم کالای مصرفی شامل (آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر) و چهار قلم کالای سرمایه ای نیز شامل (غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو) خواهد بود. این تصمیم با توجه به مفاد بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف سازی و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و بعلاوه لزوم اطلاع رسانی دقیق در خصوص قیمت کالا به مصرف نمایندگان است. در این راستا دستورالعمل درج قیمت تأمین نماینده (فراورینماینده و واردنماینده) در 20 آذر سال جاری ابلاغ شده است. کارگروه تنظیم بازار بعلاوه مقرر کرد، سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان پس از اجرای آزمایشی طرح، ارزیابی های لازم را انجام و نتیجه را به کارگروه ارائه کند. استقبال اصناف از درج قیمت فراورینماینده روی کالا
صنوفی که در دو سال اخیر به شدت متضرر شده اند، اکنون با طرح نو وزارت صمت مبنی بر درج قیمت فراورینماینده روی کالا حمایتشان را اعلام کردند.
نایب رئیس اتاق اصناف ایران در تبادل نظر با جوان گفت: با اجرای این طرح هم دست دلالان از بازار کوتاه می شود و هم بساط تخفیفات دروغین بعضی از فروشگاه های زنجیره ای برچیده می شود.
جلال الدین محمد شکریه گغت: از این پس قیمت ها برای مصرف نماینده شفاف و هزینه تمام شده کالا برای فراورینماینده کاملاً تعیین می شود. وی با اشاره به هزینه حمل و نقل و سود توزیع نماینده اضافه کرد: به قیمت فراورینماینده 3 درصد هزینه حمل و 10 درصد سود توزیع نماینده اضافه و به این ترتیب قیمت کالا ها شفاف سازی می شود.
وی با انتقاد از ظلمی که دو سال گذشته به صنوف مختلف شده است، اضافه کرد: متأسفانه اصناف هم از شبکه دلالی و هم فروشگاه های زنجیره ای آسیب دیدند و بعضی به نعطیلی کشیده شدند.
شکریه بعلاوه نقش سازمان حمایت را در اجرای این طرح بسیار پررنگ دانست و گفت: در گذشته بعضی فروشگاه ها با فراورینمایندگان بر سر قیمت مصرف نماینده ای که روی کالا درج می شد، تبانی می کردند. ممکن است با اجرای طرح نو این تبانی همچنان ادامه داشته باشد و این بار قیمت فراورینماینده غیر واقعی روی کالا درج شود. از این رو سازمان حمایت باید با رصد روزانه و دقیق قیمت فراورینمایندگان را آنالیز کند تا برند یا شرکتی قیمت نادرست روی بسته بندی های کالا ها درج نکند.
وی با تقدیر از اینکه علاوه بر موادغذایی کالا های سرمایه ای و لوازم خانگی هم در این طرح گنجانده شده است، اضافه کرد: دلالی و واسطه گری در کالا های سرمایه ای بیداد می نماید، قطعاً با اجرای درست این طرح مصرف نمایندگان دیگر متضرر نمی شوند.
منبع: شفقنا اقتصادی