نتیجه آنالیز بقایای 1600 ساله یک گوسفند در معدن نمک زنجان منتشر شد

به گزارش وبلاگ یاهو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، نتیجه آنالیز بقایای 1600 ساله یک گوسفند در معدن نمک زنجان منتشر شد.

نتیجه آنالیز بقایای 1600 ساله یک گوسفند در معدن نمک زنجان منتشر شد

ابوالفضل عالی، سرپرست پایگاه پژوهشی مردان نمکی در زنجان اضافه نمود: پس از کشف یک ساق پای گوسفند مدفون شده در معدن تاریخی نمک چهرآباد، این یافته ارزشمند تاریخی برای آنالیز تحقیقاتی به تیم پژوهشی متشکل از محققان داخلی و خارجی داده شد.

وی با بیان اینکه این مورد جزو یافته های ارزشمند در سایت معدن تاریخی نمک چهرآباد است، ادامه داد: از آنجا که کار مطالعه بر روی اشیای تاریخی مستمر و زمانبر است، از این رو در مقطع کنونی بخشی از نتایج مطالعات روی بقایای 1600 ساله این گوسفند از سوی تیم تحقیقاتی در قالب یک مقاله منتشر شده است.

سرپرست پایگاه پژوهشی مردان نمکی در زنجان با بیان اینکه بقایای 1600 ساله کشف شده یک گوسفند در معدن نمک چهرآباد هم اکنون در انبار موزه باستان شناسی این استان نگهداری می گردد، گفت: از آنجا که این یافته، جذابیت چندانی برای بازدید نمایندگان ندارد از این رو در معرض نمایش عموم قرار ندارد و صرفا بواسطه ارزش مطالعاتی از آن حفاظت می گردد.

لازم به ذکر است تیمی از متخصصان ژنتیک و باستان شناسی از ایرلند، فرانسه، آلمان، اتریش و ایران توانسته اند ژنوم گوسفند باستانی کشف شده را توالی یابی نمایند، امری که اطلاعات تازه ای از نوع گوسفندان در این منطقه از خاورنزدیک و پرورش آنها به وسیله مردم محلی را آشکار نموده است.

در جریان این تحقیق یک تیم از متخصصان ژنتیک کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند با استخراج ژنوم از یک برش کوچک پوست ساق پای گوسفند، آن را مورد مطالعه قرار دادند. در حالیکه ژنوم حیوانی و انسانی دنیای باستان معمولا آسیب دیده و تکه تکه یافت می گردد، معدن نمک باعث شده تا بافت نرم و مواد بیولوژیکی جسد به صورت خوبی حفظ شده و ژنوم این گوسفند به شکلی یکپارچه و مناسب حفظ گردد.

محققان می گویند این گوسفند از نظر ژنتیکی شبیه به نژادهای گوسفندان منطقه است که نشان می دهد از دست کم 1600 سال پیش تداوم این نسل از گوسفندان در ایران وجود داشته است.

پژوهشگران با مطالعه ژن های مرتبط با پشم و چربی دم تکه مومیایی متوجه شدند که این گوسفند دارای ژن مرتبط با نژاد گوسفندان دم چربی پوشیده از پشم هستند که امروزه هم در ایران دیده می شوند.

گوسفندان دم چربی به لحاظ پخت و پز برای مردم محلی ارزش زیادی دارند و در مناطقی با آب و هوای خشک در آسیا و آفریقا سازگاری بیشتری از خود نشان می دهند.

منبع: همگردی

به "نتیجه آنالیز بقایای 1600 ساله یک گوسفند در معدن نمک زنجان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه آنالیز بقایای 1600 ساله یک گوسفند در معدن نمک زنجان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید