خبرنگاران بحران کرونا و وخامت گرسنگی در دنیا در حال توسعه

به گزارش وبلاگ یاهو، تهران-خبرنگاران- مجمع دنیای اقتصاد هشدار داد محرومیت بسیاری از بچه ها از تنها وعده غذای گرم خود در بعضی نقاط دنیا به دلیل تعطیلی مدارس، اختلال در زنجیره تامین به دلیل مقررات قرنطینه به وخامت شرایط گرسنگی در کشورهای در حال توسعه منجر شده است.

خبرنگاران بحران کرونا و وخامت گرسنگی در دنیا در حال توسعه

این سازمان عظیم مالی دنیا مستقر در سوئیس، در گزارشی که به تازگی در پایگاه اینترنتی خود منتشر نموده است، با اشاره به چنین تهدیدهایی نوشت: تعطیلی مدارس در دنیا، عموما شامل کشورهای آمریکا، کانادا، اروپا، کشورهای توسعه یافته آسیا و استرالیا و نیوزلند شاید برای والدین بچه ها خوشایند نباشد و صرف نظر از آموزش الکترونیکی از نظر آموزشی باعث عقب افتادن دانش آموزان می گردد، اما این یک تهدید اساسی نیست.

اما برای بسیاری از بچه ها جنوب دنیای شامل فقط 85 میلیون کودک در آمریکای لاتین و کارائیت، بسته شدن مدارس به این معنای محرومیت از صرف غذا در مدارس است و در رابطه با بعضی خانوارها در آفریقا مفهوم آن این است که تنها وعده غذای گرم روزانه عضوی از خانواده خاتمه می یابد.

حتی قبل از بحران کرونا نیز بیش از 820 میلیون نفر سر گرسنه بر زمین می گذاشتند و درک این ارقام و آمار نه فقط از نظر اخلاقی بلکه از لحاظ چشم انداز سیاسی سخت است. به هر دنیا وعده داده همه اشکال گرسنگی و سوء تغذیه را تا خاتمه سال 2010 خاتمه دهد.

در سراسر دنیا، سیاست عمومی در مقابله با این بیماری همه گیر حفظ حیات و سلامت بشر بوده است اما یک بی احتیاطی ناخواسته می تواند گرسنگی را تعمیق نموده و این امر ممکن است در آینده ای نزدیک بروز کند.

بر خلاف بحران سال 2007 و 2008 میلادی و با وجود گزارش ها درباره خالی بودن قفسه سوپرمارکت ها خطری که امروز وجود دارد قحطی فوری نیست. نظام عرضه مواد غذایی در دنیا همچنان قوی است. مساله بر سر زنجیره تامین است. این امر از مقررات قرنطینه و بسته شدن بخشی از بنادر مشهود است که زنجیره عرضه را کُند نموده و موانعی لجستیکی بر سر صنعت کشتیرانی ایجاد نموده است. در جریان محدودیت های مرزی، حمل و نقل کالا با تهدیدهای مشابهی روبرو است.

نگرانی ها فقط درباره مواد مصرفی آماده نیست: محدودیت های حمل و نقل می تواند تاثیر چشمگیری در عرضه کودهای شیمیایی ، داروهای دامپزشکی و سایر محصولات کشاورزی داشته باشد. ضمناً رستوران های بسته و تردد کمتر کشتی ها ، تقاضا و در نهایت فراوری را کاهش می دهد. در غرب، کاهش تحرک نیروی کار بعضی محصولات فصلی در حال پوسیدن در مزارع را تهدید و فراوری نمایندگان را از معیشت خود محروم می نماید. در آفریقا ، در زمان بحران ابولا ، فراوری مواد غذایی 12 درصد کاهش یافت.

درست مانند حوزه بهداشت عمومی، که تاثیر شیوع این ویروس هفته ها پس از انتقال اولیه مشاهده شد تاثیرات تجمعی چنین اختلال در بازار مواد غذایی- گرچه هنوز چشمگیر نیست-، به احتمال زیاد در اوایل ماه جاری آشکار خواهد شد. بله، شهفرایندانی با تغذیه مناسب در ملل ثروتمند ممکن است چند ماه را بدون بعضی از محصولات تازه یا وارداتی سر نمایند. اما در دنیا در حال توسعه، کودکی که در سنین نوجوانی دچار سوءتغذیه می گردد، همه عمر دچار ضعف بدنی خواهد بود.

به همین دلیل است که اکنون نباید وقت تلف کرد و حتی با اولویت دادن به اهداف سلامت عمومی باید هر کاری را انجام داد تا مسیرهای تجاری باز و زنجیره عرضه فعال بماند. سیاستمداران باید بدون تاخیر با جمع کردن نمایندگان کشاورزان و صنایع غذایی مسائل را شناسایی و برای حل آن کوشش نمایند. آنها باید مشخص کند کدام طبقه بندی کارگران کشاورزی باید به عنوان نیروهای حیاتی مشخص شوند و به آنها اجازه دهند به تردد ها و امورات لازم بپردازند.

بستن مرزها، مقررات تجاری سختگیرانه تر، اعمال سیاست هایی با در نظر دریافت مسائل داخلی در زمان بروز بحران پیش فرض و کوته نظرانه است. اکنون بیش از هر زمان دیگری به همکاری ین المللی و برنامه هایی برای روان بودن بازارهای دنیای غذا احتیاج هست. ویروس کرونا همان طوری که می دانیم تهدیدی برای تعطیل کردن فعالیت های تجاری در دنیا بوده است اما ما نباید این فرایند را آسانتر کنیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بحران کرونا و وخامت گرسنگی در دنیا در حال توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بحران کرونا و وخامت گرسنگی در دنیا در حال توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید