خواهان تقویت هرچه بیشتر روابط با ایران هستیم

به گزارش وبلاگ یاهو، رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان در پیغام تبریکی به همتای ایرانی خود بر تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه تاکید نمود.

خواهان تقویت هرچه بیشتر روابط با ایران هستیم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ یاهو، وزیر امور خارجه ارمنستان در پیغام تبریکی به حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دوجانبه، ابراز امیدواری کرد که ارمنستان به تقویت هرچه بیشتر روابط موثر و محبت آمیز با ایران در جهت رفاه دو ملت و صلح پایدار در منطقه یاری کند.

به گزارش خبرگزاری آرکا آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در پیغام خود به ویژه اشاره نمود که روابط ارمنستان و ایران مبتنی بر همکاری های نزدیک و ناگسستنی است که مبتنی بر احترام متقابل و پیشینه تاریخی چند صد ساله بوده است.

بیانیه برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در 9 فوریه 1992 در تهران به امضا رسید و در آوریل 1992 سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان افتتاح و در دسامبر همان سال سفارت ارمنستان در تهران افتتاح شد.

ایران یکی از شرکای مهم سیاست خارجی و مالی ارمنستان است. پروژه های زیربنایی بزرگی به وسیله دو کشور در زمینه های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، داروسازی و سایر بخش ها در حال اجراست.

ارمنستان از میان چهار کشورهمسایه خود فقط با ایران و گرجستان مرز های باز دارد. مقامات ایرانی از جمله در پی تقویت روابط تجاری و سیاسی با کشور های اتحادیه اروپا به وسیله خاک ارمنستان هستند.

طبق آمار رسمی، ایران سومین شریک تجاری خارجی ارمنستان است. تجارت ارمنستان با ایران در سال 2021 بالغ بر 502.8 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 25.2 درصد رشد داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز چهارشنبه ضمن اشاره به اهمیت جاده های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر فایده جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه تاکید نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز چهارشنبه در گفت وگویی گفت، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های فراوانی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری نیوز آرمنیا عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان روز چهارشنبه به وبلاگ یاهو گفت که ایران برای جاده های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است. به گفته سفیر ایران در ایروان، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های بزرگی ایجاد کند.

وی گفت: جنبه حقوقی این موضوع در حال آنالیز است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی در مورد کریدور زنگزور یادآور شد که مقامات بلندپایه ارمنستان بار ها موضع خود را در این زمینه اعلام نموده اند.

ظهوری گفت: جهت ترانزیتی که خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می نماید، ربطی به کریدور زنگزور ندارد و این جهتی جداست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خواهان تقویت هرچه بیشتر روابط با ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواهان تقویت هرچه بیشتر روابط با ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید