لزوم زیباسازی فضای کتابخانه های عمومی، کتابسازی ها در قفسه کتابخانه های عمومی وارد نشود

به گزارش وبلاگ یاهو، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از لزوم توجه به زیباسازی فضای کتابخانه ها گفت.

لزوم زیباسازی فضای کتابخانه های عمومی، کتابسازی ها در قفسه کتابخانه های عمومی وارد نشود

به گزارش وبلاگ یاهو، غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کتاب باید متناسب با احتیاج های جامعه منتشرگردد و به احتیاج های زمانه پاسخ دهد، اظهار کرد: کتاب ها باید با ادبیات مخاطب پسند نوشته شوند. هر میزان از کشش و جاذبه بیشتری برخوردار باشند، مخاطب بیشتری از آنها استقبال می نماید.

وی ادامه داد: باید منابع کتابخانه های عمومی خود را تقویت کنیم و فضای کتابخانه ها باید جزو زیباترین فضا هایی باشد که فرد رغبت کند، در آنجا بماند و به مطالعه اش ادامه دهد.

این درحالی است که علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در گفت وگو با وبلاگ یاهو، درباره مشکل نبود کتابخانه های عمومی در بعضی شهر ها و روستا های کشور، بیان نمود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور تنها وظیفه بهره برداری را دارد و در زمینه ساخت کتابخانه نو اقدام نمی نماید. کتابخانه های عمومی به وسیله بودجه های استانی که به وسیله مجلس شورای اسلامی در اختیار استان ها قرار می گیرد و جذب یاری های خیرین در شهر های فاقد کتابخانه ساخته می شوند.

وی ادامه داد: بودجه ساخت کتابخانه های عمومی کشور در بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار نمی گیرد؛ بلکه بودجه لازم برای ساخت آن در بودجه استان هاست. در این میان نهاد کتابخانه های عمومی کشور تنها به تجهیز و استخدام کتابدار برای کتابخانه های احداث شده می پردازد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: تعداد شهر های دارای کتابخانه عمومی از 250 شهر در سال 93، به 125 شهر در سال 1400 رسیده است. امیدوار بودیم سال جاری کتابخانه عمومی در 125 شهر به جای مانده ساخته گردد؛ اما مسائلی از جمله شیوع کرونا، گرانی و تورم باعث شد این امر تحقق پیدا نکند.

بیشتربخوانید

دولت آبادی، مدیرمسئول انتشارات نگارتابان هم با اشاره به اینکه قطعا زیباسازی در هر کاری جزو اولویت هاست، اظهار کرد: زیباسازی می تواند در هرجایی باشد. کتابخانه های عمومی هم از این امر مستثنی نیست. البته در کنار آن باید به مسائلی از جمله ساخت و تجهیز کتابخانه ها هم توجه کرد. در مواردی احتیاج داریم در روستاهایمان کتابخانه احداث گردد.

وی ادامه داد: در کنار توجه به زیباسازی کتابخانه ها باید به کتاب هایی که در قفسه کتابخانه ها قرار می گیرد هم توجه کرد و به این امر اهمیت داد که جزو آثار کتابسازی نباشند. در این میان باید به محتوای کتاب ها هم اهمیت داد. به عبارت دیگر از جمله کتاب هایی نباشند که حتی یک بار هم مخاطب به آن نگاه نمی نماید.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: کتاب هایی که می تواند در کتابخانه های عمومی عرضه گردد، باید برای تجهیز کتابخانه های عمومی انتخاب گردد. این مسئله درباره تمام موضوعاتی که درباره آن اثر خلق می گردد، صدق می نماید.

دولت آبادی ابراز کرد: جای بعضی کتاب های منتشر شده در بساط کتابفروشانی است که با تخفیف 50 درصد کتاب را به مردم عرضه می نمایند. بعضی از این کتاب ها در کتابفروشی ها و کتابخانه های عمومی جایگاهی ندارند. 90 درصد کتاب های بساطی های کنار خیابان در دهه های اخیر منتشرشدند و تنها 10 درصد آن ها جزو آثار نویسندگانی مانند صادق راهنمایی است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شهر ها احتیاج داریم در روستا ها هم کتابخانه احداث گردد، ادامه داد: در کتابخانه های عمومی بعضی شهر ها با کتاب به روزی روبرو نشدم. ضروری است کتابخانه های عمومی را حفظ و تجهیز کنیم. گاهی ناشران برای تجهیز کتابخانه ها اقدام می نمایند و آخرین بار کتاب هایشان را برای تجهیز کتابخانه های عمومی استان سیستان و بلوچستان ارسال کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لزوم زیباسازی فضای کتابخانه های عمومی، کتابسازی ها در قفسه کتابخانه های عمومی وارد نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم زیباسازی فضای کتابخانه های عمومی، کتابسازی ها در قفسه کتابخانه های عمومی وارد نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید