چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم

به گزارش وبلاگ یاهو، اطلاعات و راهکارهایی که در این مقاله ارایه می گردد می تواند مهارتهای شما را در ارتباط با مردم افزایش دهد. اما قبل از آن ضروری است بدانیم که اطلاعات چگونه در حافظه دراز مدت مان جای می گیرد و ماندگارمی ماند تا با کسب این آگاهی، مهارتهای یاد گرفته شده را هر چه بهتر در حافظه دراز مدت حفظ کنیم.

چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم

چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم

نویسندگان: سوران رجبی (کارشناس ارشد روان شناسی)

شیدا آسایش (دانشجوی کارشناسی)

مهارت در ارتباط با مردم یکی از باارزش ترین توانایی های انسانی است. چنین مهارتی کیفیت زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی شما را معین می نماید.

اطلاعات و راهکارهایی که در این مقاله ارایه می گردد می تواند مهارتهای شما را در ارتباط با مردم افزایش دهد. اما قبل از آن ضروری است بدانیم که اطلاعات چگونه در حافظه دراز مدت مان جای می گیرد و ماندگارمی ماند تا با کسب این آگاهی، مهارتهای یاد گرفته شده را هر چه بهتر در حافظه دراز مدت حفظ کنیم.

اطلاعات چگونه ماندگار می گردد؟

10 درصد از طریق خواندن

20 درصد از طریق شنیدن

30 درصد از طریق تماشا

50 درصد از طریق تماشا و شنیدن

70 درصد از طریق صحبت کردن

90 درصد از طریق صحبت کردن و عمل کردن

پس با توجه به این آمار و ارقام، ضروری است تا در جهت ماندگار شدن اطلاعاتی که در زیر می آید و استفاده بهینه از آن در زندگی روزمره، هم در خصوص آنها صحبت کنیم و هم مهارت مورد نظر را انجام دهیم.

درک درست سرشت انسانی:

اولین مرحله برای افزایش مهارت در برقراری یک ارتباط خوب و پیروز با مردم، فهمیدن آنها و درک درست از سرشت انسانی است. وقتی شما یک درک مناسب از مردم و طبیعت انسانی داشته باشید و بدانید چرا مردم این گونه عمل می نمایند و در موقعیت ها و شرایط مختلف عکس العمل های متفاوت دارند، فقط و فقط در چنین صورتی است که می توانید یک ارتباط پیروز با مردم برقرار کنید.

مردم چه کسانی هستند:

مردم در وهله اول افرادی هستند که علاقه مند به خودشان هستند نه به شما! به عبارت دیگر، هر شخصی ده هزار بار بیشتر خودش را دوست دارد تا شما را.

همان گونه که شما هم خودتان را بیشتر از هر کس دیگری در جهان دوست دارید. به یاد داشته باشید که اعمال انسان از طریق افکار و علاقه مندی هایش راهنمایی می گردد. این ویژگی ها از ابتدا تا پایان همراه انسان ها بوده و خواهد بود. در واقع انسان ها هر کاری را برای رضایت خود انجام می دهند. اگر می خواهید با مردم در ارتباط باشید، باید این واقعیت را در یابید که هر کسی ابتدا علاقه مند به خویشتن است و در پی منافع خود می باشد. فهم این واقعیت به شما قدرت و توانایی می دهد که به توانید با دیگران ارتباط پیروز برقرار کنید. پس در واقع این یک کلید برای شماست که دریابید مردم ابتدا علاقمند به خود هستند نه شما!

چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم:

اولین مرحله مهم برای اینکه از مردم بخواهید بر طبق خواسته های شما عمل نمایند این است که دریابید آنها چه می خواهند. وقتی نیازها و علاقه مندی های آنان را درک کردید، خواهید دانست که چه چیزی موجب و انگیزه حرکت برای آنان خواهد بود و سپس شما می توانید آنها را به همان سمت حرکت دهید. در واقع با گفتن چیزهایی که آنها دوست دارند بشنوند، شما خیلی راحت به آنچه در نظر دارید خواهید رسید.

چهار شیوه موثر در اقناع مردم:

1- با علت به دیگران بقبولانید که به درخواست شما جواب مثبت دهند:

انسان ها برای انجام هر کاری نیازمند علت هستند تا بتوانند به راحتی آن را انجام دهند پس وقتی از کسی می خواهید که کاری را انجام دهد به او علت ارایه دهید، که چرا بهتر است این کار از طریق او انجام پذیرد. توجه داشته باشید دلایلی ارایه دهید که آنها به پسندند و علاقه مندی های آنان را در بر داشته باشد. به آنها بگویید که انجام کاری که شما می خواهید آنها انجام دهند چه منافعی برایشان دارد. اشتباه است اگر در این گونه موقعیت ها به منافع خود اشاره کنید.

2- پرسش هایی با پاسخ آری:

وقتی از مردم می خواهید که به درخواست شما جواب مثبت بدهند، ابتدا فکریت آنها را به این سمت سوق دهید. به این صورت که در شروع چند سوال مطرح کنید که پاسخ آنها مثبت باشد.

مثلا چنین سوالاتی:

شما می خواهید که خانواده تان شاد باشد، این طور نیست؟ وقتی شما فکر مردم را به سمت چنین پرسش هایی که پاسخ آن مثبت است راهنمایی می کنید، احتمال اینکه به درخواست شما هم پاسخ مثبت داده گردد بیشتر خواهد شد. در حالی که چنین پرسش هایی مطرح می کنید سرخود را هم به نشانه تایید تکان دهید.

3- مردم را بین دو انتخاب مثبت قرار دهید:

به گونه ای رفتار کنید که مردم در انتخاب بین دو گزینه مثبت و پاسخ آری باشند نه اینکه بین آری و نه.

4- انتظار پاسخ مثبت داشته باشید:

وقتی از مردم انتظار دارید که به درخواست شما پاسخ مثبت بدهند، این مساله نشانه اعتماد به نفس شماست. مهمتر اینکه نشان می دهد که شما آنها را تحت تاثیر خود قرار داده اید و انتظار شنیدن پاسخ مثبت دارید. تقریبا همه مردم در ابتدا در برخورد با مسایل بی تفاوت هستند ولی می توان آنان را راهنمایی کرد. وقتی شما از دیگران انتظار شنیدن پاسخ مثبت دارید ممکن است خیلی از آنها در درخواست شما حالت شک و تردید نداشته باشند. در واقع این مساله این اصل روانشناسی است. شما می توانید در یک لحظه نه نفر از ده نفر از را مثل خود کنید ! شما می توانید با یک جادوی مشابه این نه نفر را در یک ثانیه به انسان هایی همکار و دوست تبدیل کنید.

چگونه؟ روح هر ارتباطی در همان چند ثانیه اول نهاده می گردد و در همان زمان است که انسان می تواند از پاسخ و رفتار مهربانانه دیگران استفاده کند. پس در اولین ثانیه، وقتی چشم شما به چشم دیگری می افتد، قبل از گفتن هر کلمه ای یک لبخند به آنان تحویل دهید. آنگاه چه خواهد شد؟ آنها با مهربانی پاسخ شما را خواهند داد و لبخند شما را با زیبایی جواب می دهند. یکی از عوامل منفی در روابط انسانی این است که مردم تشخیص نمی دهند آنچه را که دریافت می نمایند همان چیزی است که ایجاد کرده اند. اگر به روی مردم نور بتابانید، آنها هم بازتاب نور شما را به شما برخواهند گرداند.

به قول دکتر شریعتی تو به من می گویی که من به تو چه بگویم. پس لبخند را در ابتدای هر مکالمه ای نباید فراموش کنید. تنها کلمه ای که ابتدای هر مکالمه ای ضروری است به خود بگویید را تمرین کنید: سیب

این لبخند خیلی موثر خواهد بود.

منابع:

نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1385). روش های آموزش مهارت های اجتماعی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

رجبی، سوران و آسایش، شیدا (1385). آموزش مهارت های ارتباطی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان. زیر چاپ.

کلاینک، کریس. ال (1991) . کنار آمدن با چالش های زندگی. ترجمه محمد نریمانی و اسماعیل ولی زاده حقی (1383). مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

منبع: بهداشت روان، شماره 27

منبع: راسخون

به "چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید